Ahogyan a jogász látja…
A munkajogi szabályozás meghatározó eleme az állami beavatkozás a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatába – többnyire a gyengébb alkalmazott oldalán. A jog kiegyenlítő funkciója a hatályos munka törvénykönyve (Mt.) 1992-es életbelépése óta különösen két körülményre tekintettel feledtette a munkáltatóval – a kodifikáció kiindulópontjaként kezelt – gazdasági erőfölényét. Egyrészt a foglalkoztatók átstrukturálódása, a „kkv-k” tömeges megjelenése olyan rendelkezések fenntarthatóságát is megkérdőjelezte, amelyek a munkajogi rendszerváltáskor változatlan tartalommal kerültek át az Mt.-be (például kárfelelősség, felmondási tilalmak, a szabadság jogszerző ideje). Ami a társadalmi tulajdonú szocialista vállalatnak meg sem kottyant, a kisebb vállalkozásoknak próbatétel lett. A másik körülmény egy jogalkotási tévedés, mely szerint általános szabályként a kollektív szerződés csak a munkavállaló javára térhet el a törvénytől. Mindennek következménye a kollektív szerződés iránti munkaadói érdektelenség, amely
e megállapodás szabályozó funkcióját leértékelte – szükségszerűen túlértékelve az állam szabályozási súlyát a versenyszférában.
A júliusban napvilágra került jogalkotói válasz markáns magánjogi szemléletet tükrözött, számos kérdésben mellérendelt helyzetbe állította a feleket, illetőleg a korábbinál csekélyebb munkavállalói védelmet biztosított. A belső politikai kritikák és a megszüntetett OÉT helyébe lépő audienciajellegű találkozók nyomán az említett magánjogias szemlélet több ízben – esetenként részlegesen – megszűnt.
Néhány példa! Ha nem is teljes körűen, de visszaállították a felmondási tilalmakat, és a jelenleginél is fajsúlyosabb beavatkozást hozhat a „védett kor” szabálya. A szabadság tekintetében helyreáll az eredeti állapot, 50 helyett 45 éves korban jár a 30 munkanap. A legmarkánsabb visszavonulást a munkavállalói kárfelelősségnél látjuk. Míg az első tervezet teljes kártérítésre kötelezte a gondatlanul kárt okozót is, a parlament előtti javaslat négyhavi bérben korlátozza mindezt. Mintha az audienciák függvényében térne vissza néhány a megnyirbált szakszervezeti jogok közül.
Az előkészítésben – mint cseppben a tenger – megjelenik a hazai törvényalkotás egyik fogyatékossága. Évekig nem építkezünk, majd hónapok alatt húzzuk fel a felhőkarcolót. Mit pótolhat az elmaradt érlelő vitákból a T. Ház előtti disputa? A közlönyben meglátjuk.
Horváth István ügyvéd,
c. egyetemi docens PhD (ELTE ÁJK)
… és ahogy a HR-tanácsadó
Ma már nem arra kell készülni, hogy valaki egy életen át hétfőtől péntekig napi 8 órában ugyanott dolgozik. Olyan életszerű törvényre van tehát szükség, amely teret enged a rugalmas foglalkoztatási lehetőségeknek, például a munkakörmegosztásnak, beleértve az „egy munkavállaló több munkáltató” eseteket is. A munkáltató már régóta szeretné a munkaszervezési kérdéseket rugalmasabban kezelni, ezáltal növelve cége versenyképességét, hatékonyságát. A mostani tervezetben rugalmasabb, gördülékenyebb munkaidőkeretet és szabadságbeosztást találhatunk, ahol a munkáltató és munkavállaló vagy azok érdekképviselete köthet eltérő megállapodásokat.
Egy jó törvény csak kereteket ad, nem szükséges minden helyzetet államilag előre leszabályozni. A törvény továbbra is védi a munkavállalói alapérdekeket, úgy, hogy a munkáltatónak kicsit több teret enged a kereteken belüli mozgásra, például a túlóra szabadságmegváltással történő lehetőségével.
Értelmezhető, használható törvényszöveg kell a kis- és középvállalkozások működési szerkezetéből és talán túlélésből fakadó igényeik miatt is. A minimálbér terén az erős állami beavatkozás tényét még szokni kell a piacnak: ez ellentmond az előzőekben felsorolt törekvéseknek.
Zsoldisné Csaposs Noémi, a Személyzeti
Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.