Azt sem lehet a szemére vetni, hogy a kiadások lefaragása mellett ehhez adóemeléseket is igénybe vesz, noha az arányokon lehet vitatkozni. Sőt azzal is egyet lehet érteni, hogy ha már így alakult, akkor inkább a fogyasztást terhelje, mint a jövedelmeket.
A második Széll Kálmán-Tervben kilátásba helyezett intézkedésekkel azonban több gond is van. Először is az új típusú adók – némi eltéréssel – a jövőre megszűnő vagy csökkenő ágazati különadók reinkarnációjának tekinthetők. Azt ugyan sok esetben még nem lehet látni, hogy a terheket a szolgáltatók végül mennyire lesznek képesek áthárítani a lakosságra, ám a beruházásokra és a hitelezésre gyakorolt negatív hatások az érintett szektorokban fennmaradnak.
Sőt a rendszer még bonyolultabbá válik. A beszedést ugyanis egy magasabb áfakulccsal sokkal egyszerűbben el lehetne intézni, az azonban egyrészt uniós szabályokba ütközhet, másrészt ellentmondana a közös teherviselés kormányzati céljának. Így aztán jönnek azok az innovatív megoldások, amelyek talán megfelelnek minden elvárásnak, ám menthetetlenül bonyolulttá és költségessé teszik a működtetést (némiképp hasonló módon ahhoz, ahogy a megszűnő adójóváírást az elvárt béremeléssel igyekezett kompenzálni a kormányzat).
Különösen éles a kontraszt, ha a mostani állapotot a korábbi ígéretekkel vetjük össze. Az adóelvonás GDP-hez viszonyított mértéke nem csökken, hanem emelkedik, a rendszer nem egyszerűbb, hanem összességében bonyolultabb, a vállalkozások működési környezete nem stabil, hanem kiszámíthatatlan, versenyképességük pedig – beleértve a hitelhez jutás feltételeit és a munkaerőköltségeket is – nem javult, hanem romlott. Nagyjából úgy, mint a második Gyurcsány-kormány alatt: a hiánynak csökkennie kell, más nem számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.