Sokszor megállapíthattuk, hogy az eurózóna stratégiájára az időnyerés, a tüneti kezelés jellemző: egyik szereplő sem rendelkezett a szükséges legitimációval vagy vízióval egy igazán bátor reformlépés megtételéhez. A konszenzusépítés nehézségei miatt mindig az éppen szükséges minimumig jutnak el a politikusok, de tovább nem. Ennek az „átevickélésnek” sajátossága, hogy sorozatban, de teljesen véletlenszerűen bukkannak fel az újabb és újabb kockázatok, melyek a „világvégével” fenyegetik a pénzügyi rendszert. Ezek rendszeressé válása tartósítja a magas kockázati felárakat és az alacsony likviditást, és rettegésben tartja a tőkepiaci szereplőket.
Attól, hogy egy lépés bátor, még nem biztos, hogy jó is. Erre hazai példát is tudnék mondani, de az euróövezet kontextusában maradva: sokkterápia a déli országokban vagy a német márka bevezetése biztosan csak rontana a helyzeten. Most azonban úgy tűnik, mintha valódi szakmai és félig-meddig politikai konszenzus körvonalazódna egy ígéretes kezdeményezésben. Az eurókötvényekről szóló eredeti javaslat a brüsszeli Bruegel Intézetből jött két évvel ezelőtt; azóta azt kiterjesztette és finomította az Európai Bizottság, majd idén februárban a német Bölcsek Tanácsa. Az ötlet valamilyen változatát támogatják az euró nagy öregjei – például Jacques Delors és Guy Verhofstadt – az IMF, az OECD és – ami a legfontosabb – az újonnan megválasztott francia elnök, Francois Hollande is.
A The Economist legfrissebb számának vezércikke által pártfogolt verzió a német Bölcsek Tanácsának elképzeléséhez áll legközelebb. Lényege, hogy az államadósságoknak a GDP 60 százalékát meghaladó részét közös kötvénykibocsátással finanszíroznák. A problémás országok kockázati felárai és kamatkiadásai mérséklődnének, így az adósságcsökkentés kisebb társadalmi áldozattal járna együtt javítva a siker esélyét. Mivel az adósság 60 százalék fölötti részének az európai jog szerint nem is igen lenne szabad léteznie, a közös eurókötvény intézménye átmenetileg maradna csak fenn, mert a túlzott adósságot 20–25 év alatt le kellene dolgozni (ahogy egyébként ez most is elvárás).
A javaslat ellenzői a németek, illetve a többi tripla-A besorolású tagállam, akik finanszírozási költségeik emelkedésében, valamint a felelőtlen gazdaságpolitikai gyakorlat utólagos szentesítésében látják a javaslat hátrányait. Valahol érthető e szkepszis, hiszen amikor legutóbb – a monetáris unió indulásakor – eltűntek a finanszírozási korlátok, a tagállamok egy része nem jól élt – vagy egyenesen visszaélt – az így kapott lehetőséggel. Az ötlet támogatói szerint viszont ezt a viselkedést minden eddiginél jobban meg tudnák akadályozni a közös eurókötvényhez való hozzáférés szabályozásával.
Érdekesség, hogy az eredeti, Bruegel-féle javaslatban éppen a 60 százalék alatti adósságrészt alakítanák át közös eurókötvénnyé. Ennek a megoldásnak hátránya, hogy az új adósságfajta „sosem” szűnik meg, nagy előnye viszont, hogy még erősebbé tenné az ösztönzést az adósság leépítésére, hiszen új adósságot már a magasabb, a tagállami finanszírozási költségen lehetne csak kibocsátani.
Bármelyik változat valósulna meg, a közös eurókötvény egy nagyon kártékony tendenciát tudna megfordítani. Az eurózónában évek óta egyre csak nő a széttagoltság: a tőkeáramlás fő iránya hazafelé, a forrásország felé mutat. Ennek, és nem az optimális valutaövezet hiányának következménye, hogy a monetáris kondíciók nagyon kedvezőtlenül alakulnak az övezet egyes tagországaiban. Egy kicsivel több politikai integráció most sokat hozhatna a konyhára a monetáris dezintegráció elleni küzdelemben, amelynek kudarca az euró biztos végét is jelentené.
VG-páholy-tagok: Bartha Attila, Hegedűs Miklós, Orbán Gábor, Oszkó Péter. Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.