A vállalatok általában a közbeszerzési eljárások másik oldalán, ajánlattevőként jelennek meg. Egy társaság a hazai jogszabályok szerint csak akkor kerülhet ajánlatkérő pozícióba, ha egy beszerzéshez bizonyos értékhatárokat meghaladó pályázati támogatást nyer. Ez nem magyar sajátosság, a közbeszerzési törvény itt európai uniós irányelvekhez igazodik. Az Új Széchenyi Terv keretében léteznek olyan pályázatok, amelyeknél a támogatás összege elérheti a szóban forgó értékhatárokat, de – mint azt a Magyar Gazdaságfejlesztő Központ adatai is megerősítik – a pályázók elenyésző töredéke él csak a lehetőséggel.
Az érvek meggyőzőek: a közbeszerzés kiírása amellett, hogy lassítja és bonyolultabbá teszi az eljárást, olyan anyagi terheket is jelent, amelyek sokszor összemérhetőek a kiírás vállalásával elnyerhető plusztámogatással. Mindenekelőtt közbeszerzési tanácsadót kell megbízni, aki segíthet abban, hogy a múltban már jól bevált partner legyen a befutó. És biztosra még ekkor sem mehet a pályázat kiírója (és a preferált ajánlattevő), ebben a tekintetben ezek a tenderek különböznek a „klasszikus” önkormányzati vagy állami közbeszerzések némelyikétől.
A céges tapasztalatok – részben az ilyen esetek miatt – nem feltétlenül pozitívak. A közbeszerzés intézménye, mint arra tekintélyes jogászok többször felhívták a figyelmet, egyfajta idegen test a magyar jogrendben. Ha egy társaság ezt az idegenséget ajánlattevőként már érzékelte, akkor nem biztos, hogy ajánlatkérőként is ki akarja próbálni magát.
Nyilván van az a pénz, amiért megéri közbeszerzést kiírni: az összeg az esetek jelentős részében a normál üzletmenet autonómiájának „ára”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.