A szlovák miniszterelnök a napokban jelentette be tervét arra, hogy 2013-ra a GDP 3 százaléka alá szorítsa az államháztartás hiányát a tavalyi 4,8 és az idénre tervezett 4,6 százalékról. Ehhez ebben az évben 300 millió, jövőre pedig 1,5 milliárd eurót kell megtakarítania. Az eddig ismertetett intézkedések közül kettő is az Orbán-kormány unortodox lépéseire hajaz: Fico pluszterheket rakna a bankokra, a telefon- és közműcégekre, ezenfelül belenyúlna a nyugdíjrendszer magánpillérébe is. Az összevetés mégis sántít, önigazolásként pedig végképp rossz.
A példaállításokkal eleve érdemes óvatosan bánni. Minden országnak vannak sikeresebb és kevésbé sikeres periódusai – a visegrádi államok közül például mindegyik volt már éllovas. A korábbi sikerreceptek is átértékelődhetnek idővel, gondoljunk csak a magyarországi privatizáció történetére. Ráadásul még egy adott kormány esetében is nehéz utólag szétszálazni, hogy teljesítményében mennyi szerepe volt a jó és a rossz kormányzásnak, vagy épp a puszta szerencsének.
Szlovákiánál maradva, a Dzurinda-kormányok piacbarát reformjai – egykulcsos adó, egészségügyi és nyugdíjrendszer átalakítása, a szociális ellátások visszafogása – kétségtelenül látványos eredményeket hoztak: a növekedés 2007-re már 10,1 százalékra gyorsult. Ez sem volt képes azonban letörni a magas munkanélküliséget, feltornászni a foglalkoztatást, megszüntetni a regionális különbségeket vagy egyes húzóágazatok, például az autógyártás túlsúlyát. A „tátrai tigris” mégis sokak példaképévé vált, a második Orbán-kormány is sokat átvett a szlovák receptből adó- és szociális téren. A sors fintora, hogy a Dzurindát 2006-ban leváltó Fico második kormánya most ezekből épp visszavonulni készül (többek között második kulcsot vezet be a személyi jövedelemadóban, és emeli a társasági adót), miközben átemeli Orbánéktól a már említett, szokatlan lépéseket. De nem csak emiatt nem lehet szimpla másolásról beszélni.
Egyrészt a szlovák bankadó jóval kisebb a magyarnál: idén 50 millió euró (15 milliárd forint) pluszterhet jelent, jövőre 100 millió euró (30 milliárd forint) bevételt remél ebből Pozsony. Összehasonlításképp: nálunk ez utóbbi összegnek legalább a négyszeresét szednék be, holott a GDP-nk kevesebb mint duplája a szlováknak. Hasonló a helyzet más ágazatok tervezett különadójánál is. Ami pedig a magánnyugdíjpénztárakat illeti, Fico lehetővé tenné ugyan belőlük a visszalépést, a befizetések egy részét pedig átirányítaná az állami pillérbe, de nem számolná fel a rendszert, ami nálunk gyakorlatilag megtörtént.
Másrészt nem lehet elvonatkoztatni a környezettől. A magyar gazdaság gyakorlatilag egy éve recesszióban van, a szlovák negyedévről negyedévre 0,7-0,8 százalékkal bővül (éves szinten 3 százalék felett). Az euróövezeti tagságnak köszönhetően Pozsony most negatív reálkamattal tudja finanszírozni a GDP-arányosan fele akkora adósságát, miközben nálunk reális veszély az adósságcsapda. A magyar bankszektor tavaly 121 milliárd forintot bukott (amiben a végtörlesztés is nagy szerepet játszott), Szlovákiában 674 millió eurós (202 milliárd forint) pluszt produkáltak a hitelintézetek. Itthon csak a végtörlesztést kiváltó kölcsönök tudtak átmeneti bővülést okozni a hitelezésben, és az idén is pangásra lehet számítani, ott tavaly rekordot döntött a jelzáloghitelek kihelyezése (5 százalék körüli átlagkamaton), a fogyasztási hitelekből pedig az euró 2009-es bevezetése óta nem nyújtottak annyit, mint idén márciusban.
Kétségtelen tehát, hogy Robert Fico hasonlóan piacidegen lépésekkel akar élni a költségvetés konszolidációjakor, mint Orbán Viktor. Csakhogy ő egyrészt baloldali, másrészt mértéktartó, harmadrészt a szlovák gazdaság is jobban elviseli ezt. Nagy különbség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.