Több ezer magyar dolgozik Brüsszelben, nagyobbrészt az EU-intézményeknél, de sokan vannak egyéb nemzetközi szervezeteknél, képviseleteknél netán újságíróként, lobbistaként vagy csak szakmai gyakorlaton. Akad persze, aki „veszteségként” könyveli el a tartósan Brüsszelbe ment magyarokat. De lehet olyan olvasata is a dolognak, hogy ők az ország európai uniós „diaszpórája”, amelyet sok tagállam nagyon is jól tud mozgósítani nemzeti álláspontok érvényesítéséhez. Ráadásul többségük előbb-utóbb hazamegy, akkor viszont felhalmozott tapasztalatuk egyszeriben valós nemzeti kinccsé válik.
Nemzeti érdek tehát a kötelék fenntartása. Ezt azonban az említett törvény finoman szólva megkeseríti. Aki ugyanis Brüsszelben él, és saját autóval bír, az a belga törvények értelmében hat hónap tartózkodás után regisztrálni köteles Belgiumban a kocsiját. Így persze helyi rendszámot kap, és adózik is utána a belga kincstárnak. Egy évben minimum kétszer – augusztusban és karácsonykor – mindenki hazamegy, de sokan vannak, akik ezt jóval gyakrabban megteszik: akár családi okok miatt (sokan ingáznak az otthon hagyott „fél család” és Brüsszel között), akár szakmai, üzleti teendők okán.
A jelek szerint azonban a kérdéses törvény miatt tanácsos az autót legkésőbb Nickelsdorfban hagyni, és onnan másként folytatni az utat. Ha ugyanis belga rendszámú kocsival lépi át a határt, bármely rendőr megállíthatja – erre erősít rá hétfőtől egy országos razzia is –, és ha a „szervnél” lévő elektronikus kütyü kimutatja, hogy az illetőnek bejelentett magyarországi lakhelye van, helyből akár félmilliós, vagy ennek többszörösét kitevő büntetéssel is sújthatja. A törvény értelmében ugyanis a magyarországi lakhellyel bíró személy nem vezethet külföldi rendszámú kocsit, vagy ha megteszi, „adóznia” kell.
Úgy hírlik, a szigor a hasonló tárgyban elkövetett ügyeskedések kivédését célozza – egyesek Szlovákiába jártak át kocsit rendszámozni –, amely azonban magyar szokás szerint a fürdővízzel a gyereket is kizúdítja. A törvény nyomán ugyanis a külföldön dolgozó magyarok eztán egyszerűen nem mehetnek haza többé kocsival. Pontosítsunk: a törvény mai állapota szerint vihetik a kocsit is, ha magyarra (hitelesen) lefordított, 30 napnál nem régebbi dokumentumok sorával – lakásbérlettől, munkahelyi igazoláson át banki jelentésig – bizonyítják, hogy rendszer szerinti folyamatos életet élnek a határon túl.
Ez esetben – feltéve, hogy csak vezetik, de nem tulajdonolják is – 24 órán át (!) mégis vezethetik a külföldi rendszámú autót is. Igaz, folyamatban van egy módosításjavaslat, amely, ha életbe lép – az említett igazolások megléte esetén – hasonló helyzetben fél évente már 30 napos vezetést is engedélyez majd… Azt azonban nem tudni, vajon a 30 nap „egy tagban” értendő, vagy több részletben is „kivehető”. Mert ha az előbbi, akkor a nyári szabadsággal mindenki el is használta a karácsonyi kvótáját. Ennél már az „autóútlevél” rendszere is jobb volt.
Azt is a külföldi rendszámú kocsikra találták ki, és persze azt is utálta mindenki, mert a határon félre kellett állni vele. Volt is nagy fellélegzés, amikor az uniós taggá válással mindez megszűnt, és lehetett gurulni Brüsszeltől Budapestig szabadon. Határellenőrzés azóta sincs, de újabban tehát büntetés-kockázat nélkül lényegében lehetetlen az otthoni és a külföldi lakhely között autóval közlekedni. Ami pedig aligha a „diaszpóra” és az anyaország közötti kötelék erősítését szolgálja. Ráadásul az is borítékolható, hogy a rendelkezést EU-oldalon is előbb-utóbb kiszúrják majd, mint a személyek szabad mozgását gátló intézkedést. Vajon kinek jó ez?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.