Furcsa időket élünk manapság. Ha betérünk egy felkapottabb európai étterembe, jó eséllyel több kiváló ázsiai ételt találunk az étlapon. Keleten más hozza lázba az embereket. Ázsiában a feltörekvő és egyre inkább fizetőképes középosztály egy ideje felfedezte magának az európai dolgokat, divat lett minden, ami nyugati. A sok egyéb európai cikk közül a tejtermékeknek van különösen nagy divatja arrafelé.
A keleti kereslet nagy piaci lehetőségeket jelenthet Európának is. Igaz, nem kis tételekről van szó, és a versenytársak sem tegnap kezdték. Észak-Amerika, Ausztrália, Új-Zéland és más fontos termelők tejtermékekkel, tejipari alapanyagokkal roskadásig megrakott hajókat indítanak az ázsiai kikötőkbe minden egyes nap. Még a komoly mennyiségeket és kiváló minőséget szállító Franciaországnak is résen kell lennie, ha ebben a versenyben – egyébként irigylésre méltó – pozícióját meg akarja őrizni.
Mi, magyarok saját tejiparunkkal önállóan nyilvánvalóan nem vehetünk részt egy ekkora üzletben, de beszállítóként azért nekünk is juthatna a zsákmányból. Nem beszélve arról, hogy a kínaiak és mások által elszipkázott nyers tej, tejpor és feldolgozott minőségi tejtermék helyét valakinek be kellene töltenie itt. Legalábbis elvileg. Amíg ugyanis a Távol-Keleten úgy tartják, a tejtől ilyen boldog Európa (azt most hagyjuk, hogy mennyire vagyunk boldogok), errefelé egyre inkább háttérbe szorul a fogyasztása.
Azok után, hogy húsz-harminc éve még a mindennapi étkezés szerves része volt a tej, a túró, a tejföl és a sajt szinte minden családban, ma egészen különleges dolgokat lehet hallani a tejről. Például, hogy nem tejből készült, nem is látott tehenet, egészségtelen és legvégül: nem is tudjuk megemészteni. A helyzet végülis az, hogy miközben a világ egésze egyre inkább tejre szomjazik, addig idehaza viszonylag kismértékű a tejfogyasztás. Ezen próbál változtatni a küszöbön álló közösségi tejmarketingkampány. Már az is egyfajta válságjelenség, hogy egyáltalán szükség van rá, de sajnos ez a helyzet. Egy-egy ilyen kampánynak a fő üzenete rendszerint az, hogy a vásárlók keressék a magyar termékeket, és csak másodsorban az, hogy egyáltalán keressék. A tejnél kicsit messzebbről kell majd kezdeni.
A termelők azt állítják, hogy a kereskedelem olcsó szlovák, lengyel tejjel árasztja el az országot, míg a magyar tejre rátett költségelemek és haszon drágán tartja azt. Állításuk szerint a cél az, hogy nagyobb nyomást fejthessenek ki az ártárgyalásokon. A kereskedők szerint azonban nincs erről szó, egyszerűen van olcsóbb és drágább tej, magyar és külföldi, a vásárlók pedig szabadon eldönthetik, melyiket veszik meg. Ma azonban a kérdés még nem erről szól, hanem egyáltalán a tejfogyasztásról. Ha az elsődleges feladat a magyar tej népszerűsítése, akkor ezt meg kell előznie a tejjel kapcsolatos tévhitek eloszlatásának.
Azontúl, hogy a tej egészséges, számtalan gazdasági előnye van. Mindenekelőtt egy pörgő, folyamatosan edzésben tartott tejágazat életben tarthatná az egyre borúsabb időket élő magyar állattenyésztést. Ahogy nemrégiben épp a vidékfejlesztési miniszter megjegyezte: a tejágazat az agrárium nehézipara, hiszen nagyfokú gépesítést, magas szintű technológiát, sok energiát és munkát igénylő tevékenység. A tejkereslet belső élénkítése adhatna annyi lökést az ágazatnak, hogy idővel akár a felfutó keleti keresletből is juthatna egy kisebb szelet a magyaroknak – ahelyett, hogy ez az ágazat is takaréklángon figyelné, ahogy más országok részesülnek az üzletből. Ázsiában tehát óriási kereslet, idehaza pedig – jobb későn, mint soha – közösségi tejmarketing van. A különbség szakadéknyi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.