Növekedés nélkül azonban – hiába minden intézkedés – nem várható a munkahelyek számának növekedése. Nem lehet azzal megvádolni a kormányt, hogy hivatalba lépése óta tétlenkedett a munka világát átalakító intézkedések meghozatalával. Annyi változtatást hajtott végre ezen a területen, amennyit talán előtte egyik kabinet sem – kivéve talán az Antall-kormányt. A már kétségkívül vén, nehézkes járású dinoszaurusszá vált Munka törvénykönyvének átszabását régóta sürgették a munkaadók, és érthető lelkesedéssel fogadták a kormány szándékát a teljesen új munkajogi kódex megalkotására. Érthető az is, hogy a szakszervezetek gyanakvással vették kézbe az anyagot, majd látva annak felvetéseit riadót fújtak.
Akadtak azért pillanatok, amikor munkáltató és munkavállaló közös platformon találta magát. A régi Országos Érdekegyeztető Tanács két oldala mindvégig egyetértett abban az alaptételben, hogy gazdasági növekedés és költségvetési konszolidáció hosszabb távon nem érhető el a foglalkoztatás növelése nélkül. A kormány minden fórumon osztotta ezt a nézetet, talán azzal a hangsúlykülönbséggel, hogy ők a foglalkoztatásbővüléstől várták a növekedést. Új munkahelyek azonban nem teremnek a megrendelés ígérete nélkül.
A kormány egyébként is sok szempontból kettős politikát folytatott. A munkaadóknak kétségkívül előnyösebb – bár később sokat puhult – törvény megalkotásával egyidőben egy sor olyan intézkedést hozott, amely hosszú időre zárójelbe tette a foglalkoztatás bővülését. Bevezette az egykulcsos adórendszert, amelyről korábban évekig unos-untalan azt állították: felpörgeti a fogyasztást, és ezen keresztül munkahelyeket teremt. A tétel mára egyértelműen megdőlt.
A balul elsült kísérlet okozta hiány pótlására – és részben a már korábban meglévő egyensúlytalanság kezelésére – unortodoxnak hívott adók, illetékek, terhek sorát vetette ki a kormány, majd a végén elvárt béremelést vezetett be, amelynek GDP-növekedés formájában nem volt fedezete. Lépéseivel jelentősen aláásta a kiszámíthatóságot, elkedvetlenítette a vállalkozásokat, és még tovább gyengítette a lakossági fogyasztást. A vállalkozások így nem teremtenek új munkahelyeket, néhány kivételesen szerencsés cégtől eltekintve. A versenyszférában alkalmazásban állók létszámának csökkenését pedig nem képes ellensúlyozni az egy órát dolgozó „foglalkoztatottak”, a közmunkások növekvő tábora. Vagyis amit a kormány nappal épített a munka várán, azt éjjel maga rombolta le.
Hosszú időnek kellett eltelnie, mire eljutott a kormányzat a nemrégiben Orbán Viktor által beterjesztett javaslatcsomagig, amely célzott és nagyarányú támogatások sorát helyezi kilátásba a fiatalokat, kismamákat, időseket vagy szakképzetleneket és tartós munkanélkülieket alkalmazni hajlandó munkaadóknak. A mindenképpen üdvözlendő intézkedéscsomag az eddigi irányvonal módosulását jelzi: a szabályozási környezet teljes átszabása, a munka világának rugalmasabbá tétele, a szociális járandóságok és a nyugdíjellátás rendszerének kíméletlen átalakítása után jöhetnek a kedvezmények.
Ez végre olyan lépés, amelyet munkaadók, munkavállalók egyaránt üdvözölhetnek, ám felvet néhány komoly kérdést, amelynek megválaszolását a jövőre kell hagynunk. Lesz-e olyan költségvetés, amely képes nélkülözni a cél érdekében elengedett forintokat? Nem a foglalkoztatást más módon rontó, bevételnövelő lépésekkel akarják-e azt pótolni? És végül a legfontosabb: lesz olyan kiszámítható, hiteles gazdaságpolitika, amely a magyar gazdaság lassan lefulladó motorját újra beindítja, és képes azt – amennyire ez manapság lehetséges – a recesszió irányából a növekedés felé kormányozni? A kedvezmények sora ugyanis drága kísérlet, és önmagában nem elég. Fogyasztásbővülés, -növekedés nélkül a foglalkoztatás felfutása továbbra is csak ábránd marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.