Idén októberben harmadszorra rendezték meg a sivatagi Davosként ismert Future Investment Initiative című konferenciát Szaúd-Arábiában. A törtető trónörökös, Mohamed bin Szalmán projektjének tekintett esemény idén harmadik alkalommal került megrendezésre Rijádban. A kezdeményezés gyorsan szimbólumává vált a királyság modernizációs reformtörekvéseinek, azok minden előnyével, veszélyével és ellentmondásosságával együtt.
A konferenciasorozat megítélése rövid, hároméves története ellenére szélsőséges mértékben változott. Az első, 2017-es konferenciát Mohamed bin Szalmán személyes megjelenése és beszéde tette emlékezetessé, amelyben a politikus hitet tett a kormány reformszándéka mellett. Ezt a nemzetközi közösség – a szaúdi belpolitikai rendszer autoriter jellege ellenére – óvatos optimizmussal fogadta. A következő évben jött a mélypont: a Hasogdzsi-gyilkosság árnyékában a kezdeményezés PR-értelemben majdnem zátonyra futott, rangos előadók sorra mondták le a részvételüket, félve az otthoni politikai és társadalmi nyomástól. Természetesen lehetett sejteni, hogy a nemzetközi közvélemény emlékezete a hashtagkampányok korában rövid távú, a nemzetközi vállalatok idén már talán visszafogottabban, de visszatértek üzletelni a szaúdi kormánnyal.
Ha a második Future Investment Initiative konferenciát a botrány, akkor a harmadikat inkább a nyugodtság és talán az elmúlt évekhez képest csendesebb lebonyolítás jellemezte. A szaúdi kormánynak idén ezt is kellett sugallnia a külvilág felé: a tavalyi „szörnyű baleset” (a Hasogdzsi-ügy) és a szaúdi bel- és külpolitikával kapcsolatos viták ellenére a gazdasági nyitás folyik tovább, az üzleti együttműködésnek pedig semmi akadálya nincs. Ennek köszönhető, hogy a konferencián nem a nagy médiafigyelmet kapó gazdasági kérdések, mint az Aramco részleges piacra vezetése vagy az OPEC jövője domináltak, hanem például a megújuló energiaforrások, a szuverén befektetési alapok szerepe vagy a munkaerőpiac jövője. Mohamed bin Szalmán maga fel sem szólalt, ez világos üzenet:
Szaúd-Arábia nem a trónörökösről szól, ha a királyságra gondolunk, ne az ellentmondásos politikusokra, hanem üzleti lehetőségekre asszociáljunk.
A szaúdi kormány tehát érzékelte a királyság PR-válságát, amelyet igyekszik különböző eszközökkel feloldani. A nemzetközi politikai és gazdasági elitet célzó konferenciák mellett egyre inkább figyelnek a globális középosztályra is – ezt mutatja a számos sportrendezvény megszervezése vagy például a hazánkat is érintő turistavízum bevezetése. Ez utóbbi intézkedésekre nagy szükség volt, az Öböl-országok országimázskampányaiban ugyanis visszatérő hiba, hogy a helyi társadalmi berendezkedésnek megfelelően szinte kizárólag a külföldi eliteknek igyekeznek kommunikálni, nem a szélesebb néprétegeknek. Európában azonban a választók antipátiája megkötheti a kormányok kezét, különösen ebben a korban, amikor nagyobb volumenű külpolitikai kérdések is belpolitikai jelentőségűvé válhatnak (lásd Magyarországon a török vagy orosz kapcsolatok ügyét).
Úgy látszik, hogy a szaúdi vezetés tanult a hibáiból, és igyekszik nagyobb hangsúlyt fektetni a szívek és elmék megnyerésére.
Ez nem lesz könnyű feladat. A szaúdiaknak jókora az imázsproblémájuk, kézzelfogható és jogosnak tekinthető indokain (például az Európától idegen politikai berendezkedés vagy a jemeni beavatkozás) túl számos érzékelésbeli oka is van. Ilyen az ország ismeretének szinte teljes hiánya vagy például az egyre növekvő európai Irán-szimpátia, amelyet nemcsak Rijádban, de Washingtonban sem értenek teljesen. Ráadásul a nyugati közvéleménynek szokása az olaj és az olajhoz kötődő politikai-gazdasági érdekek negatív misztifikálása, különösen, ha az adott ország az Egyesült Államok egyik legfőbb regionális partnere.
Mindezek megnehezítik azt, hogy Európa fővárosaiból pontos képet kapjunk a szaúdi reformfolyamatról, amelynek jelentőségét nagyon nehéz túlbecsülni. A szaúdi politikai, gazdasági és társadalmi rendszer egyaránt rohamosan változik, és a régi beidegződéseink alapján nem fogunk tudni naprakészek maradni a rijádi eseményekkel kapcsolatban. Ez pedig fontos lenne, hiszen a szaúdi az arab térség legnagyobb gazdasága, egyetlen arab tagja a G20-nak, amelynek 2020-as találkozóját épp Rijádban fogják tartani. Még korai eldönteni, hogy a reformfolyamat eredményeként Szaúd-Arábia közeledni fog-e az európai értékekhez és érdekekhez, de az biztos, hogy az ország nem marad ugyanaz, ami volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.