A magyar gazdaság energiafüggősége az utóbbi években 60 százalék körül alakult, ami azt jelenti, hogy a felhasznált energia több mint fele külföldről származott. Érdemben tehát nem csökkent hazánk energiafüggősége az elmúlt évtizedben. A legfrissebb elérhető, 2021-re vonatkozó uniós statisztikák alapján a hazai érték uniós összehasonlításban nem számít kiugrónak, mivel a 2017–2021-es időszakban a tagállami átlag 58 százalék volt. A visegrádi országokhoz képest viszont már kedvezőtlenebb kép tárul elénk, az energiafüggőségi mutató átlaga ugyanis 13 százalékponttal alacsonyabb a V3-országok esetében. Hazánk helyzetét súlyosbítja, hogy az energiaimport jelentős része – a fosszilis energiahordozókon keresztül – Oroszországból származik. Ahogy a 2022-es év is bizonyította, Magyarország jelenlegi energiamixe kockázatot hordozhat magában, melyek az MNB jogszabályban rögzített feladatait is érintik. Lássuk is dióhéjban, hogyan.
Először érdemes tisztázni, mik az MNB törvényi mandátumai. A jegybanktörvény kimondja, hogy az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Ennek veszélyeztetése nélkül támogatja a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának fenntartását, ellenálló képességének növelését, a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítását és a rendelkezésére álló eszközökkel a kormány gazdaság-, valamint a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos politikáját. A következőkben e célok szempontjából mutatjuk be az utóbbi hónapok energiapiaci történéseit.
Az árszínvonal esetében már a közvetlen hatás is számottevő, hiszen az MNB korábbi előrejelzése szerint a lakossági energiaárak módosítása 2022 szeptemberétől egy éven keresztül 2,5-3,0 százalékponttal emeli az inflációt. Bár a lakossági szereplők alkalmazkodásának és a kedvező időjárásnak köszönhetően a decemberben becsültnél alacsonyabban alakulhatott az energiaárak okozta inflációs többlet, mindenképp jelentős tényezőről beszélhetünk. Ezt tetézte az a közvetett hatás, hogy a tavalyi évben a vállalatok az energia- és nyersanyagárak növekedése miatt a korábbi évek átlagánál számottevően nagyobb mértékben árazták át termékeiket és szolgáltatásaikat.
A pénzügyi stabilitás szempontjából kiemelt jelentőségű a külső egyensúly alakulása. 2022-ben a külkereskedelmi egyenleg hiánya a GDP 4 százalékával egyezett meg, ami döntő részben az energiaválságra vezethető vissza. Az energia és energiahordozók export-import viszonyát mutató energiaegyenleg hiánya ugyanis több mint kétszeresére ugrott, és a GDP 9,7 százalékára rúgott. A külkereskedelmi deficit természetesen a folyó fizetési mérleget is negatívan befolyásolta: a tavalyi 8,1 százalékos hiányhoz hasonlót 2008-ban láthattunk utoljára (mínusz 7,2 százalék).
2022-ben látványos összefüggés mutatkozott az egyes európai országok földgázfüggősége és az energiaárak között: a diverzifikáltabb (a földgázra kismértékben épülő) villamosenergia-mixszel rendelkező országokat kevésbé érintette az energiaárak emelkedése (4. ábra).
A magasabb energiaköltségek növelik a vállalatok termelési költségeit, ami hátrányt jelent a nemzetközi árversenyben. Egy kis, nyitott gazdaság esetében ez erős hatást gyakorolhat a gazdaság teljesítményére, az exportforgalmon keresztül a külkereskedelmi mérlegre és a vállalatok fizetőképességére is. A növekvő energiaköltségek szűkítik a magyar vállalatok profitját, ezáltal hátráltatják további növekedésüket és beruházásaikat. Ez negatív hatással van a hosszú távú gazdasági növekedésre. Mindeközben a fent említettek szerint az emelkedő energiaárak felfelé hajtó inflációs hatást fejtenek ki, és ennek a kettős hatásnak az együttes érvényesülése rendkívüli kihívást jelent gazdasági és monetáris politikai szempontból.
A magasabb energiaköltségek a pénzügyi stabilitást is érintik: az emelkedő működési költségek pénzügyi nehézségeket okoznak a magyar vállalkozások számára, csökken az eredményességük, növekedhet az eladósodottság és a körbetartozás, valamint a pénzügyi adósságok nem fizetése, amelyek a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitását is érinthetik.
Az MNB 2021-ben az európai jegybankok közül az elsők között kapott környezeti fenntarthatósági mandátumot, melynek alapján támogatja a hazai gazdaság zöldátállását. Magyarország az Európai Unió tagállamaival együtt azt vállalta, hogy legkésőbb 2050-ig eléri a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási célt, és ezzel az első klímasemleges kontinenssé válik a Földön. E célkitűzést a legambiciózusabbak között tartják számon a világon. Ráadásul hazánk törvénybe is iktatta a nemzeti szintű klímasemlegesség 2050-es határidejét, ezzel is jelezve elkötelezettségét az ügy iránt. A klímasemlegesség eléréséhez a gazdaság nagyfokú dekarbonizációja szükséges, melyben kulcsszerep hárul az energiatermelésre és -felhasználásra. Az energiatermelés jelentős kibocsátónak számít, mérséklése a fosszilis alapú termelés minimalizálásával alapvető fontosságú a 2050-es klímacél teljesítéséhez. Nem szabad azonban megfeledkezni az energiahatékonysági intézkedésekről sem: a megtermelt energia hiába zöld, ha pazarlóan használjuk fel.
Látható tehát, hogy az energiaárak alakulása, ezzel összefüggésben a hazánkban felhasznált energia előállítása jókora hatással van az MNB törvényi mandátumaira. Az energiaszerkezet környezetbarátabbá alakítása, a belföldi megújuló energia részarányának növelése és az energiahatékonyság erősítése támogatja a fenntartható gazdasági növekedést. E forgatókönyv megvalósulása magasabb gazdasági kibocsátással, a külső sokkokkal szemben ellenállóbb inflációs pályával és javuló versenyképességgel jár. Ráadásul fenntarthatósági céljaink eléréséhez is közelebb kerülnénk. Az MNB ezért a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, azon belül is a Zéró Karbon Központ szakértőivel részletesen vizsgálta a magas energiafüggőségből fakadó kockázatok csökkentésének lehetőségét, valamint a hazai gazdaság növekvő energiaigényének kielégítési lehetőségeit. A kutatás eredményeit a tizenkét részes ZöldÁram cikksorozatban mutatjuk be a következő hetekben, hozzájárulva az utóbbi időben kibontakozó szakmai párbeszédhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.