A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner . Hozzátette, hogy a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit.
A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit és kevesebb bürokráciát igényelne.
Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás járművezetői képzésre fordítja.
Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök hangsúlyozta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre. Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség.
Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5.000 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra. A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert.
Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre. A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erő megőrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait.
A kormány vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet majd a fuvarozói érdekképviseletekkel és, hogy kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot. A szakértői tárgyalások folytatódnak a megrendelői oldal számára kötelező 30 napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.
Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében. Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a felek továbbra is azon dolgoznak, hogy a szakmában megmaradjon a nyugalom és a fejlődés lehetősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.