Tízből több mint kilenc háztartás vásárol rendszeresen tejet – derül ki a GfK Hungária friss kutatásából. A piackutató társaság adati szerint az idei év első három hónapjában a tejet vásárló háztartások aránya az egy évvel korábbi 89 százalékról 91 százalékra emelkedett. Ritkult viszont a vásárlások gyakorisága, azaz kevesebbszer kerül az egészséges italból a bevásárlókocsikba. Az idei első negyedévben átlagosan 13,2 alkalommal vásároltak tejet a családok. Ennek megfelelően összességében nem fogyott több tej az év első negyedében az egy évvel korábbihoz képest. A jelentős drágulás miatt azonban így is többet költöttünk tejre, mint a tavalyi év hasonló időszakában: az úgynevezett értékforgalom 24 százalékkal emelkedett egy év alatt.
Jellemző tendencia, hogy mind jobban fogynak az alacsonyabb (1,5 százaléknál kisebb) zsírtartamú tejek. Részesedésük már elérte a 35 százalékot, pedig két évvel ezelőtt még csak 29 százalék volt. Térnyerésük azonban az idei év első három hónapjában kicsit megtorpant. A „könnyű" tej vásárlói között az átlagosnál nagyobb arányt képviselnek a fiatalabb fogyasztók.
Ugyancsak jól fogy a 2,9 százaléknál magasabb zsírtartalmú tej. A gyakorlatilag a kimért tejeket takaró kategória aránya a fogyasztáson belül jelentősen emelkedett az elmúlt években. Sikerét olcsóságának köszönheti a kimért tej: továbbra is ehhez a termékcsoporthoz lehet a legolcsóbban hozzájutni. Idén március-áprilisban literenként 144 forintért lehetett kimért tejet vásárolni, míg ugyanebben időszakban a tejpiaci átlagár 175 forint volt literenként. A kategóriát leginkább az alacsonyabb jövedelmű, 50 év feletti fogyasztók vásárolják. A normál – 1,6-2,8 százalékos zsírtartalmú – tejek részaránya mindeközben fokozatosan visszaesett az elmúlt években. Míg 2005 első három hónapjában a normál tej részaránya az összfogyasztásból 62 százalék volt, immáron alig negyven százalék.
Magyar tejet az áruházakba!
Visszaszorítanák az olcsó importot és megállítanák a felvásárlási ár csökkenését a magyar tejtermelő gazdák, erről kezdtek tárgyalni a meghatározó áruházláncokkal. Amennyiben ezek nem vezetnek eredményre, tiltakozó akciókat kezdeményeznek a tejtermelők az áruházak előtt – jelentette be a Tej Terméktanács. A januári 95 forint körüli csúcs óta folyamatosan csökken a tej felvásárlási átlagára Magyarországon. Májusban az ár megközelítette a tejtermelők számára kritikusnak számító 80 forintos szintet, az áruházakban egyre több a rendkívül olcsó külföldi tejtermék. A terméktanács szerint ez a két folyamat veszélybe sodorhatja az egész magyar tejágazatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.