Egyre többen jönnek rá nálunk is, hogy a hajókázás nem csupán a tehetősek kiváltsága. A manapság lefoglalható 6-8 napos tengeri körutak többsége nem kerül többe egy átlagos mediterrán nyaralás áránál.
Ráadásul a pihenésnek ez a módja nem csupán romantikus, hanem praktikus is: az ember egyetlen be- illetve kipakolással egy hét leforgása alatt akár fél tucatnyi különböző helyet is felkereshet. A legtöbb hajó ugyanis éjszaka közlekedik, hogy utasai reggel már egy új kikötőben ébredhessenek.
Minden nap egy új kaland – ennélfogva az a tétel sem igaz, hogy a hajós körutazás az egyhelyben ülők kedvelt időtöltése lenne.
Hazánkban a földközi-tengeri utak a legkedveltebbek és nem véletlenül. Előfordult már, hogy előszezonban egy Genovából induló, Szicíliát, Máltát, Tunéziát és Szardíniát érintő hajókázást 83 ezer forintért hirdettek, s ebben már benne volt a kikötői illeték is. Ez azért nagy szó, mert a kikötői díjat – a repülőutakhoz hasonlóan – a társaságok általában szeretik külön feltüntetni. Ha tehát valaki feltűnően alacsony árral találkozik, nem árt azt közelebbről is megvizsgálni. A parti programok például mindig külön fizetendők.
Ettől eltekintve azonban elmondható, hogy a Földközi-tengeren közlekedő olasz, spanyol és görög hajók árai nem drágák: egy egyhetes körút általában 100 ezer forinttól indul, s bár a kabin minőségétől függően ez felkúszhat akár 300 ezerig is, az elhelyezés színvonalára nem érdemes túl sokat áldozni. A különbséget ugyanis többnyire csak az jelenti, hogy van-e a kabinon ablak vagy sem. Mivel az utasok úgyis csak aludni, pihenni, fürdeni vagy átöltözni mennek a lakhelyükre, ennek túl nagy jelentősége nincs. A fedélzeten pedig már mindenki egyforma – többnyire all inclusive – ellátást kap.
A Földközi-tengeren sokféle útvonal közül választhatunk. Pireuszból Ciprus, Egyiptom és Izrael felé indulnak hajók, Velencéből a már föntebb említett Málta és Tunézia a fő irány, míg a Genovából kiúszó járatok inkább a Földközi-tenger nyugati medencéjét kóborolják be. A hazánkból a kikötőig tartó, illetve a visszafelé vezető út költsége természetesen még plusz kiadásként terheli az utazók pénztárcáját, de ha a társaság autóval megy, ez az összeg máris többfelé oszlik.
Fontos a pontosság, mert a hajó nem vár
A tengeri hajóutak esetében van néhány szabály, amit érdemes betartani. Az egyik a pontosság: a szárazföldi programokról nem árt időben visszaérkezni, a hajó ugyanis nem vár a késlekedőkre. A hajóút végén fizetendő szervizdíjjal is érdemes számolni, mivel ezt – az általunk ismert borravalóval ellentétben – sokszor kötelező leróni. Összege fejenként és naponta 6-10 euró, vagyis egy hétnapos út esetében 40-50 euró.Ahhoz sem kell milliomosnak lenni, hogy valaki úgy döntsön: ő a Karib-tengeren szeretne hajókázni. Egy ilyen körút ára 220 ezer forinttól kezdődik, de elő- vagy utószezonban még ez is mérséklődhet 10-15 százalékkal. Az élmény pedig, ahogy mondani szokták, felejthetetlen.
Azoknak, akik tartanak a tengeribetegségtől, bátran ajánlható a nílusi hajózás. A legkedvezőbb árak ebben az esetben 130 ezertől startolnak – és ebben már benne van az Egyiptomba szóló repülőjegy is. A hétnapos programból négy nap a hajóút, ez idő alatt az utasok Luxortól lecsorognak Asszuánig, majd vissza. A hajó itt is éjszaka megy, nap közben pedig mindig kiköt valahol.
Persze, az sem elképzelhetetlen, ha valaki úgy dönt: szeretné ő meghatározni, hogy merre menjen, hol vessen horgonyt a hajó. Ebben az esetben a horvátországi vitorlásbérlés az ideális megoldás. Bár sokan úgy vélik, hogy ez is inkább a tehetősek számára egy lehetőség, a gyakorlat mást igazol. Egy 15-20 méter hosszúságú, 8-12 embert befogadó vitorlás tarifája egy hétre hajóskapitánnyal együtt 4000 euró, vagyis cirka egymillió forint. Ha azonban ezt az összeget elosztjuk a résztvevők számával, az jön ki, hogy a nem mindennapi kaland ára egy főre számítva alig haladja meg egy alsó kategóriás nyaralás tarifáját. Az élmény pedig, hogy bármikor odaállhatunk a kormány mögé, egyszerűen leírhatatlan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.