A kormány ugyan az immár sokadik vásárlóerő-növelő programját is bejelentette, a Financial Times által idézett elemzők szerint azonban a megroggyant lakossági bizakodás rövid időn belül aligha állítható helyre. A francia fogyasztók körül záródni látszik a kör: korábban – ha csak tehették – távolabbra mentek vásárolni, sőt a gyümölcs drágulása miatt egyre többen vettek részt „szedd magad” akciókban.
Az üzemanyag árának emelkedése azonban ezt a lehetőséget is korlátozta: ha csak tehetik, nem használhatják az autót, ami a benzin és a gázolaj eladásának csökkenésében is megnyilvánul. A Danone élelmiszergyártó konszern a világ 48 államában figyeli a fogyasztói aktivitást, az általa felállított rangsorban Franciaország a 44 helyen áll.
A – korábban szívesen költekező – lakosság váratlan takarékosságának biztos jeleként kevesebb fogy a kozmetikumokról, napozó és karcsúsító-szerekből, ritkábban járnak fodrászhoz, sőt a bútorok sem kelendőek. A fizetős strandok helyett keresettebbek lettek a szabad fürdőhelyek, és ismét dívik a szendvicses piknikezés.
A fizetőkés kereslet megcsappanására mi sem utal jobban, mint a palackozott víz forgalmának csökkenése, ami arra utal, hogy a lakosság egyre inkább csapvizet iszik. Az Evian ásványvíz palackozását emiatt augusztusban hosszabb ideig szüneteltetni kell. A bevásárlóközpontok – például a Carrefour – is piaci részesedést veszítenek, mert teret nyernek a kisebb, saját márkájuk alatti termékeket forgalmazó üzletek és a diszkont áruházak.
Christine Lagarde pénzügyminiszter ebben a helyzetben fogadtatta el a parlamenttel a „gazdaság modernizálásáról szóló törvényt, amelynek évenként legalább 1000 eurónyi összeggel kellene növelni a franciák vásárlóerejét. A program hatásosságával szemben azonban már a jóváhagyása pillanatában súlyos kételyeket hangoztattak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.