Mi szolgálhat bizonyítékként egy kartellügyben? Vajon helyes-e a „visszaeső” cég bírságát megtöbbszöröző versenytanácsi gyakorlat? Egyebek között e két fontos jogkérdésre adhat majd irányadó választ a Legfelsőbb Bíróság (LB) felülvizsgálata. A bizonyítékkal kapcsolatos gond a 2004-es hétmilliárd forintos bírságú autópálya-kartellhez kapcsolódik, amelynek egyik emlékezetes problémája, hogy az egyik eljárásban lefoglalt bizonyíték felhasználható-e egy másik procedúrában is. Erre a jogerős ítélet – kimondva a bizonyíték felhasználhatóságát – egyértelmű választ adott. Az ügyet várhatóan még az idén tárgyalja az LB felülvizsgálati tanácsa – mondta a Világgazdaságnak Hargita Árpád, a versenyhivatal irodavezetője.
Míg autópályakartell-ügyben az érdekelt vállalkozások, addig a másik esetben a GVH fordult az LB-hez. A Fővárosi Ítélőtábla ugyanis májusban – jóllehet jogosnak találta, hogy a versenyhatóság a Bonux mosópor megtévesztő reklámja miatt elmarasztalta a Procter & Gamble Kkt.-t, ám – 105 millió forintra mérsékelte a 315 milliós bírságot. Az igazságszolgáltató fórum álláspontja szerint a versenytörvény nem ad lehetőséget arra, hogy a versenytanács hasonló jogsértés miatt korábban már nemegyszer megbírságolt cégre mint visszaesőre az ismétlődés okán az alapösszeg többszörösét – jelen esetben a háromszorosát – szabja ki. Egy héttel korábban ugyanakkor a Fővárosi Ítélőtábla az Elektro Computer Zrt. ugyancsak nem első „fogyasztómegtévesztéses” ügyében jogerősen jóváhagyta az alapbírságot megtöbbszöröző versenytanácsi gyakorlatot.
Az irodavezető elmondta: jelenleg több mint száz versenyjogi per van folyamatban a különböző szintű bíróságok előtt. A GVH határozatait az esetek túlnyomó többségében megalapozottnak ítélik az igazságszolgáltató fórumok. A versenytanácsi határozatokat hatályon kívül helyező idei bírósági végzések sem a tényállás feltáratlanságát róják fel a hivatalnak, hanem – mint a Procter & Gamble ügyben – a bírság összegét, annak számítását kérdőjelezik meg. Így például a bíróságok is megtévesztőnek találták az OTP hitelkártya-, valamint folyószámlacsomag-reklámjait, ám a bírságösszegek miatt mindkét ügyben új eljárásra kötelezték a hatóságot. A Rossmann Kft. viszont hiába hivatkozott ötmillió forintos büntetése eltúlzott mértékére, a Fővárosi Ítélőtáblát nem győzte meg. A reklámok pontossága és valós volta a cég felelőssége – szögezte le az igazságszolgáltató fórum. KK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.