Az azonos néven futó új adónemet minden, a vállalkozás tulajdonában lévő személygépkocsi után meg kell fizetni, sőt, ez igaz azokra a járművekre is, amelyek magánszemély tulajdonában vannak ugyan, ám használatuk után költséget számolnak el.
Mivel a nem magánszemély tulajdonában álló személygépkocsik így is, úgy is adókötelesek, a vállalkozások adófizetésére nincs hatással az, hogy számolnak-e el költséget az autók után. A magánszemélyek azonban azzal válnak az új adó alanyává, ha érvényesíteni kívánják a szervizelés, az üzemanyag, a tárolás vagy parkolás, az autópálya-matrica költségét, illetve egyéb, a gépkocsival járó kiadásokat. Erre egyéni vállalkozók, adószámos magánszemélyek körében vagy akkor kerülhet sor, amikor a munkavállaló feladata ellátása érdekében a munkáltató „rendelkezésére” bocsátja saját személygépkocsiját.
Külön kérdéseket vet fel az evások adófizetése. Míg jelenleg valamennyi, az egyszerűsített vállalkozói adó hatálya alá tartozó adózó mentesül a cégautóadó befizetése alól, ez jövőre már nem így lesz. Az evás társas vállalkozások kötelesek lesznek adót fizetni a tulajdonukban lévő személygépkocsik után, az egyéni vállalkozók azonban nem. Utóbbiakat a magánszemélyekre vonatkozó kitétel mentesíti az adófizetés alól: ha nem számolnak el a gépkocsival összefüggő költségeket, nem kell cégautóadót fizetniük. Miután azonban az evás társaságokra sem túlzottan jellemző a céges autók birtokolása – miután az ehhez kapcsolódó költségeket eddig sem számolhatták el –, vélhetően ebben a körben keveseket érint majd a szigorítás – mutatott rá lapunk kérdésére Zara László adótanácsadó.
A vállalkozások egy része azonban már most zúgolódik az új cégautóadó bevezetése miatt: nem is az adó mértékét, hanem az adminisztrációs terhelés növekedését kifogásolják. Az idén a kocsi értéke és kora szerint húszféle adótétel szerepel a jogszabályban. Ezt azonban csak a cégautó magáncélú használata után kell megfizetni. Jövőre viszont sokkal többeket érint az amúgy alacsonyabb teher. A végül 7 százalékos új adót – a pénzügyi tárca eredeti javaslatában még 6 százalék szerepelt – ugyanis a személygépkocsik bekerülési értéke alapján kell majd megfizetni, figyelembe véve az autó korát is. Az adó alapját képező érték a gyártás évét követő első és második esztendőben 10-10 százalékkal, azután pedig évi 5-5 százalékkal csökken, tehát annak újra és újra utána kell számolni.
További odafigyelést kíván az adózóktól az, hogy a terhet csak azon hónapok után kell befizetni, amikor a kötelezettség valóban fennállt. Ez magánszemély esetében azt jelenti, hogy amennyiben a személygépkocsi után költséget számol el, az adókötelezettség a következő hónap első napjától él. A tervek szerint a kiküldetési rendelvény alapján, valamint a munkába járás címén történő térítés nem számít költségelszámolásnak. Szakemberek ezért arra számítanak, hogy 2009-ben robbanásszerűen növekedni fog az ilyen rendelvények száma. A kettős adóztatás elkerülése érdekében az új cégautóadóból le lehet vonni az ugyanazon gépkocsira fizetett gépjárműadót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.