BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csalódunk-e karácsonykor? 40 ezret is elkölt egy ajándékra a férfiak huszada

Más kerül a karácsonyi ajándék- és kívánságlistákra: a férfiak számítástechnikai termékekről, mobiltelefonról és GPS-ről, a nők új ékszerről és ruháról álmodoznak, mégis a legtöbb helyen könyv kerül a fa alá - többek között ez derült ki a Depo.hu és KutatóCentrum közös felméréséből, melyben a karácsonyi ajándékozási szokásokat vizsgálták.

A nők és a férfiak egyaránt részt vesznek a karácsonyi  ajándékvásárlásban, és leginkább a könyvesboltban, ruházati és sportfelszerelést  árusító üzletekben lehet az ünnepek előtt tumultusra számítani - derült ki a  KutatóCentrum és Depo.hu online piactér közös internetes felméréséből. A  válaszadók mintegy kétharmada könyvvel szeretné meglepni szeretteit, emellett a  top3-as listán helyet kaptak még a ruházati cikkek és kiegészítők, valamint az  egészséggel kapcsolatos és szépségápolási termékek.

A nemek között természetesen megfigyelhető néhány eltérés az  ajándékvásárlás terén: míg a hölgyek 60 százaléka tervezi kozmetikumok,  parfümök, wellness- és fitnesztermékek beszerzését, addig a férfiaknak csupán 43  százaléka. Ők azonban a gyengébb nemhez képest szívesebben válogatnak a  különböző számítástechnikai termékek, telefonok és szórakoztató elektronikai  cikkek közül.  A számítástechnikai termékek közt a mobiltelefonok  és kiegészítők, valamint a számítógép-alkatrészek a legnépszerűbbek, míg a  szórakoztató elektronikai cikkek közt a fényképezőgépek és tartozékai, a DVD- és  CD-lemezek, valamint az LCD és plazma televíziók.

A vágyott ajándékok toplistája teljesen más képet mutat: jellemzően  drágább meglepetésekről álmodozunk, mint amit ajándékba szánunk. Az első két  helyre ugyan szintén a ruházati cikkek és kiegészítők, valamint a könyvek  kerültek, de a tervezett ajándékokhoz képest sokkal kisebb arányban. A  szépségápolási termékeket a számítástechnikai cikkek szorították le a dobogóról:  a válaszadók közel 40 százaléka látna szívesen a fa alatt egy új mobiltelefont  vagy notebookot, míg csupán egynegyede örülne őszintén egy parfümnek vagy  krémnek. Az egyik legnagyobb különbség az utazások tekintetében mutatkozott: míg  a megkérdezettek közel 30 százaléka kapna szívesen ajándékba egy utat, addig  csupán 4 százalék tervezi, hogy ezzel a viszonylag költséges ajándékkal lepi meg  szeretteit.

A szórakoztató elektronikai cikkek közt is a drágábbak a  népszerűbbek: leginkább egy LCD tévének örülnénk, míg az ajándéklistákon előkelő  helyet elfoglaló DVD- és CD-lemezek csupán a negyedik helyre kerültek a  kívánságlistákon. A nők természetesen egészen más dolgoknak örülnének, mint a  férfiak: utóbbiak közel fele számítástechnikai termékeket, telefont vagy GPS-t  látna legszívesebben a fa alatt, míg a nők közel 60 százaléka egy új ruháról  vagy ékszerről álmodozik. A férfiak - nem meglepő módon - legkevésbé kozmetikumokra vágynak, míg egy hölgy számára egy autóelektronikai kütyü szinte  biztosan rossz ajándékválasztást jelent.

Az ünnepek előtti tolongás elkerülésére sokan veszik igénybe a  netet: a megkérdezettek több mint háromnegyede tájékozódik az interneten, sőt, a  tájékozódók fele úgy tervezi, hogy a vásárlás egy részét is online bonyolítja.  Ez azt jelenti, hogy több mint 1,3 millióan a világhálón szeretnék a karácsonyi  beszerzés egy részét intézni. Meglepő, hogy leginkább a falvak és kisközségek  lakói hívják segítségül a netet: a fővárosiakhoz hasonlóan több mint 42  százalékuk vásárlásra is használni fogja, de míg a budapestiek 6 százaléka  egyáltalán nem veszi igénybe a világhálót a karácsonyi ajándékvásárláshoz, addig  a kisközségben élők csupán 3,5 százaléka.

Egy-egy közeli családtag ajándékára közel 10 000 forintot szánunk.  A férfiak többet, átlagosan közel 11 000 forintot költenek, míg a nők nem  egészen 7 500 forintot. Az erősebb nem minden huszadik képviselője 40 000  forintnál is drágább ajándék vásárlását tervezi, míg a hölgyeknél ez az arány  nem éri el az 1 százalékot sem. Ez több tényezővel is magyarázható: a nők  jellemzően több kisebb kiegészítőt is vesznek, aminek az értékét nem számolják  az ajándékhoz, emellett a férfiak leginkább a kedvesüknek vásárolnak, aki  általában a legdrágább ajándékot érdemli.

Csupán minden negyedik válaszadó várja ki december közepét az  ajándékvásárlással, közel 30 százalék még november végéig gondoskodik az  ünnepekről. Az idősebbek előrelátóbbak: az 50 év felettiek csupán 16 százaléka  hagyja az ünnepek előtti hetekre a bevásárlást.

VGO-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.