BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyökeres változások a gépjármű-finanszírozásban

Alapvetően megváltozik a gépjárműpiac Magyarországon 2009-ben az autós nagykoalíció szerint és ez nem csak az eladott autók számának csökkenését, de a kedvező finanszírozó konstrukció eltűnését is jelenti.

A piacot az elmúlt években egy állandó importőri nyomás jellemezte az új autóértékesítési darabszámok szinten-tartása miatt, milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az autóértékesítésen, amelyet finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt.

A finanszírozók növekedési nyomás alatt találták magukat az emelkedő jutalékok és kitettségek, és a folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek miatt, valamint jelentősen nőtt a finanszírozási csalások száma és romlott az ügyfelek fizetőképessége. „Az egész gépjármű piac már a válság előtt felélte a tartalékait, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, ehhez illeszkedő, hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal. Magyarországon négy éve úgy működik a gépjármű finanszírozás, mint Amerikában a subprime-ot kiváltó ingatlanhitelezés” – hangsúlyozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

A válság azonnali változásokat eredményezett a piacon; szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, a magasabb kezdőrészletek és a növekvő kamatok miatt csökkent a növekedési nyomás a finanszírozókon és a lízingcégeknél is megfigyelhető egy költségoptimalizálás. Mindezek következtében jelentősen drágultak az ügyfélhitelek valamint a beruházási és készlet-finanszírozások, szigorodtak a hitelelbírálások, csökkentek a hitelkeretek és a finanszírozók jutalékai.

„Ezek alapján várhatóan el fog tűnni a gépjármű finanszírozási piacról az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az 1-2-3 évig csak kamatfizetést kérő konstrukció, és a szerződéskötéskor fizetett, kamatból megtérülő jutalék”- tette hozzá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Mindezen túl, 2009 január 5-től életbe lép az a PSZÁF szabályozás, amely extra tartalékolási kötelezettséget ír elő a kockázatos termékekre - 80 százaléknál magasabb hitel – autóérték arány, 96 hónapnál hosszabb futamidő, több éves, kamatra és tőkére kiterjedő türelmi idő és a futamidő végi egyösszegű visszafizetés - , valamint a UCP direktíva, amely előírja, hogy a fogyasztási hitelek szerződött futamidő előtti előtörlesztési díja csak a felmerült költségekre vonatkozhat, maximum a fennálló tőketartozás 1 százalékáig.

Az októberben létrejött autós nagykoalíció jövő évre vonatkozó meglátásai szerint 2009-ben évi 140 ezerre fog csökkeni az értékesített gépjárművek száma, szemben a 2007-es 170 ezerrel és éleződni fog a verseny a konkurensek között – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke. A szűkülő autópiacon várhatóan csökken a finanszírozási hajlandóság, mert a megtakarítások egy részét autóra költik az ügyfelek, ezáltal 10 százalékkal, 61 százalékra csökkenhet a finanszírozás részesedése (2008-ban 68 százalék).

A piacon kínált termékek közül kikerülhetnek az extra alacsony kezdős és hosszú futamidők, amelyek hatására szintén a finanszírozási darabszámok és ezen belül az átlagos kihelyezések csökkenése számít a nagykoalíció. A 2008-as átlagos kezdőérték 8-10 százalékkalnövekedhet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.