Az ország fejlődését továbbra is erősen visszafogja a közúti és a vasúti infrastruktúra gyenge állapota, ami azzal fenyeget, hogy tönkreteszi – az egyébként csökkenő – bérkülönbségből adódó versenyelőnyöket. Az előző század első felében egy gőzmozdonnyal vontatott vonat három óra alatt tette meg az utat Bukarestből a tengerpartra, most a villamosított pályán ugyanehhez 6 órára van szükség – kezdi a romániai közlekedési infrastruktúra állapotáról szóló beszámolóját a Reuters.
Az autósnak falvak százain kell keresztülvergődnie, ahol a rossz minőségű utak kapacitásán osztoznia kell lovaskocsikkal, kerékpárokkal, birka- és tehéncsordákkal. A Világgazdasági Fórum által az úthálózatról közzétett – 134 államra kiterjedő – összehasonlító felmérésében Románia sorrendben a 126. lett, Lengyelország és Nepál között. Az országban mindössze 270 kilométer autópálya van, a Magyarországon keresztül az európai gyorsforgalmú úthálózathoz kapcsolódó erdélyi sztrádából mindössze 9 kilométer készült el 2004 óta.
A haladást egyaránt gátolja a kisajátítási folyamat és a régészeti engedélyek kiadásának lassúsága, illetve a finanszírozási feltételek kuszasága, ezért a teljes szakasz átadására 2013 előtt aligha lehet számítani. A városok és falvak körül nincsenek elkerülő szakaszok vagy körgyűrűk, ezért a települések központjaiban állandósult a torlódás, a rossz útviszonyok miatt az autósoknak évente mintegy félmilliárd eurónyi többletkiadásuk van üzemanyagban és javítási költségekben. Egy-egy komolyabb infrastruktúra-fejlesztési terv átfutási ideje 5-7 év, emiatt a kormányok nem bajlódnak ilyesmivel, mert a kiadások rontanák az újjáválasztási esélyeiket, a létesítmény átadásával az elismerést úgyis más kormány arathatná le.
A gyenge úthálózat miatt az országban többfelé alakultak ki hatékonysági-korszerűségi szigetek, amelyek között akadozik a forgalom. Bukarestben úgy tudják, hogy a Daimler cég is a jobb közúti elérhetőség miatt választotta Magyarországot az új gyárának helyszínéül. Az infrastruktúra gyorsabb fejlesztéséhez pótlólagos pénz kellene, ezt azonban a mai hitelviszonyok között nehéz felhajtani, főleg az ország hitelképességének leminősítése után.
A Raiffeisen Bank ottani elemzője szerint Romániába az idén mintegy 8,5 milliárd euró összegben érkezik közvetlen külföldi befektetés, ez azonban 2009-ben már csak a 6-6,5 milliárd euró közötti sávban várható, ami a külgazdasági kapcsolatokban is feszültséget okozhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.