A maratoni egyeztetések vége előtt nem sokkal a kongresszusból olyan értesülés szivárogott ki, hogy egy demokrata és republikánus csoport már elvi megállapodásra jutott a csődközeli állapotba jutott detroiti autógyáraknak nyújtandó 14 milliárd dolláros szövetségi hitelről. Később viszont kiderült, hogy a felek nem tudtak megegyezni, mert az autóipari szakszervezet nem volt hajlandó elfogadni a bérek gyors csökkentésére vonatkozó republikánus követelést.
Harry Reid, a demokrata többségi képviselőcsoport vezetője, aki korábban úgy nyilatkozott, hogy a kompromisszum küszöbön áll, közölte: "szörnyen csalódott", hogy nem sikerült a kétpárti megegyezést kötni. Az egyeztetések azzal értek véget, hogy a republikánus politikusok elhagyták a zárt ajtók mögött folytatott tárgyalások helyszínét. A kormánypárti szenátorok közölték: csak akkor hajlandók támogatni a szövetségi mentőcsomagot, ha az amerikai autógyárak jövőre lecsökkentik a béreket a japán termelők bérszintjére.
A befolyásos szakszervezet (UAW) nem volt hajlandó ilyen engedményre, csak 2011 után. Az autóipari bérszerződések 2011-ig érvényesek. Az amerikai autógyárakban a nyugdíjjárulékkal és egyéb juttatásokkal együtt egy munkás órabére jelenleg 70 dollár, míg a japán üzemekben 45 dollár.
A tárgyalások összeomlása után szinte bizonyos, hogy a képviselőház által már jóváhagyott mentőcsomag terve megbukik a felsőházban. Reid úgy fogalmazott: a tervezet bukása "veszteség az országnak". Mint hozzátette, rettegve fog holnap a tőzsdei árakra pillantani, "nem lesz kellemes látvány".
Az alsóház által elfogadott törvénytervezet 14 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt irányoz elő a három detroiti autógyár, a General Motors (GM), a Ford Motor és a Chrysler számára. Washington kinevezne egy autóipari válságmenedzsert, "autócárt", aki felügyelné a cégek hosszú távú jövedelmezősége érdekében végrehajtandó átalakításokat.
A hitelből a három cég működése tavaszig lett volna biztosított. A három gyár közül a GM-nek és a Chryslernek azonnali dollármilliárdokra van szüksége a túléléshez, a legjobb pénzügyi helyzetben levő Ford alapvetően csak védőhálóra, készenléti hitelkeretre tart igényt. A CNN hírtelevízió közlése szerint az autóipari mentőcsomag elfogadása érdekében George Bush elnök személyesen lobbizott a republikánus szenátoroknál, akik azonban hajthatatlanok maradtak. Az egyik kormánypárti szenátor megjegyezte: megérti, hogy Bush nem akarja, hogy elnöksége alatt menjen csődbe Detroit, ők viszont nem támogathatják, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozzák a csődöt.
A republikánus párti Bush és a törvényhozásban többségben lévő demokrata párti honatyák azzal érvelnek: az autógyárak a hitelek segítségével elkerülhetik az iparág összeomlását, amely újabb csapást mérne a megingott amerikai gazdaságra, és végül többe kerülne az adófizetőknek, mint a mentőcsomag. A republikánus képviselők viszont azon az állásponton vannak, hogy a szövetségi segítség nem garancia a gyárak kívánatos átszervezésére, sokuk szerint az autógyárakat hagyni kellene bukni. Több republikánus szenátor közölte: mindent megtesz a javaslat megbuktatásáért, ha kell, az obstrukció (filibuster) eszközéhez folyamodnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.