BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rászálltak az eladósodásra biztató hitelhirdetésekre - adót is kivetnének

A gyógyszerreklámokban megszokotthoz hasonló figyelmeztető szövegekkel látná el a hitelhirdetéseket a Parlament fogyasztóvédelmi bizottsága. A szakszervezetek pedig megadóztatnák az ilyen reklámokat.

A bronzvasárnappal ténylegesen elkezdődött a karácsonyi bevásárlási roham, egyre több szervezet, hatóság ennek kapcsán viszont óva int attól, hogy a fa alá szánt ajándékok beszerzése érdekében felelőtlenül eladósodjanak a háztartások.

A magyar családok ünnepek utáni anyagi helyzetéért aggódók köréhez már a politikusok is csatlakoztak: Török Zsolt, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának szocialista tagja tegnap bejelentette, hogy el szeretnék érni, hogy a hitelekről szóló reklámokban legyen a gyógyszerek hirdetéseiben megszokotthoz hasonló figyelmeztetés, amely a túlzott eladósodás kockázataira hívja fel a fogyasztók figyelmét. „Ma a pénzintézeti reklámok arról szólnak, hogy „adósodj el, vegyél fel nyakló nélkül minél több pénzt, milyen könnyű, nem kell hozzá semmi papír, még jövedelem-igazolás sem”. De arra nem hívják fel a figyelmet, hogy az eladósodás milyen veszélyekkel jár” – indokolta az elképzelést Török Zsolt. Mint mondta: egyelőre önkéntes lenne a figyelmeztetés elhelyezése a reklámszöveg végén, szükség esetén azonban jövő tavasszal törvénymódosítást kezdeményeznek.

Az ötlet megvitatására a szerdai bizottsági ülésükre meghívják a legnagyobb pénzintézetek és áruhitelezéssel foglalkozó társaságok képviselőit is, ahol arra is meg szeretnék kérni őket, hogy tanusítsanak nagyobb önmérsékletet, azaz csökkentsék profitéhségüket. Koszorús László fideszes országgyűlési képviselő szerint Török Zsolt a Fidesz ötletével kampányol. Az ellenzéki politikus elmondta: a Fidesz egy évvel ezelőtt összeállított egy nyolcpontos banki fogyasztóvédelmi csomagot, amelyben szerepelt a most felvetett javaslat is.

Pár nappal korábban az Országos Érdekegyeztető Tanácson is napirenden volt a hitelhirdetések kérdése. Mint azt lapunk is megírta, három százalékos reklámadó bevezetését javasolta a munkavállalói oldal, amelyet a kölcsönreklámokat kibocsátó cégektől és a hirdetéseket megjelentető online sajtótól szednének be. „A befolyó összegből lehetne felhívni a lakosság figyelmét a tudatos vásárlás alapelveire” – mondta az ülésen Borsik János, az Autonóm Szakszervezetének Szövetségének.

Csizmár Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára válaszában kifejtette: nyitottak egy ilyen javaslatra, ám azt csak a következő évben, az adó- és járulékrendszer további módosításaival együtt lehet majd megtárgyalni.

Fokozottan figyelik a reklámokat

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) pedig már novemberben arra kérte pénzügyi szolgáltatókat, hogy reklámaikkal ne buzdítsák a fogyasztókat anyagi lehetőségeiket meghaladó, felelőtlen hitelfelvételre. A PSZÁF arra is felhívta a bankok és pénzintézetek figyelmét, hogy a karácsonyi vásárlási időszakban fokozott figyelemmel kíséri a szolgáltatók hirdetéseit, különös tekintettel például a teljeshiteldíj-mutatóra (THM) vonatkozó rendelkezések betartására.

2008. június 7 878,7 milliárd

2008. szeptember 8 491,4 milliárd

Forrás: MNB -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.