A tanulságok közül a Neue Zürcher kiemeli azt, amelyik rámutat, hogy az előállt súlyos zavarok nemcsak a bankok és a szabályozó hatóságok számára jelenteken fájdalmas tapasztalatokat.
Legalább ennyire érintve vannak a közgazdaságtan művelői is, akik számára az okoz traumatikus élményt, hogy nem látták előre a bekövetkező eseményeket. Az elkészített tanulmányok szerzői nem vizsgálták a válság amerikai eredetét és ottani, obskúrus körülményeit, csupán a svájci mikrokozmoszban jelentkező hatásokkal foglalkoztak, és ebben a körben kerestek ésszerű védelmet hasonló esetek megismétlődése ellen.
Az egyik szerző a bizalom alig megragadható fogalmát elemezte, és rámutatott, hogy milyen súlyos következményekkel jár, ha a háztartások nem hisznek a bankok által kínált befektetési sémákban, és emiatt csak kockázati felár ellenében engedik át a pénzüket. Hasonlóképpen kérnek kockázati felárat a bankok a saját ügyfeleiktől, így az egész gazdaság belecsúszik a likviditási csapdába. Ez utóbbi nagyrészt hatástalanítja a monetáris politikát, így nem marad más hátra, mint fiskális eszközökkel pénzhez kell juttatni a háztartásokat és a vállalatokat. Egy hasonló amerikai program a tavalyi első félévben azonban nem hozta meg a várt keresletélénkülést, mert az adófizetők egyszerűen félretették a kiutalt pénzt. Ilyen helyzetben maga a kormány kénytelen ésszerű kiadások révén hozzáfogni a bizalom lassú és fokozatos újraépítéséhez. Mint több oktató is rámutatott, Svájcban a lakosság – pontosabban a kisbefektetők – türelme és fegyelmezettsége mentette meg a bankokat attól hogy megrohanják őket a betétesek.
A lakosság nyugalmának megőrzéséhez a kormány is hozzájárult, a bankok adósságaiért ígért garanciákkal. A szerzők szerint azonban ez utóbbit nem lenne szabad díjtalanul nyújtani, ez ugyanis a fegyelem, az éberség és a szigor fellazulásához („moral hazard”) vezetne, mert a megtámogatott intézmények számításaiba állandó tényezőként épülne be az esetleges állami segítség. A szerzők ugyanígy elutasítják a betétbiztosítás felső határának nyakló nélküli emelését. Mint írják, a limitet ésszerűen alacsony szinten kell tartani, de ennél is fontosabbnak tartnák egy „betétbiztosítási felügyelet” létrehozatalát, mégpedig kiterjesztett hatáskörökkel: legyen joga, például a bankok által ilyen céllal befizetett díjak differenciált megállapítására, információ bekérésére, szankciók elrendelésére, sőt banki aktívák lefoglalására is. A legszigorúbb szentenciát maga az egyetem rektora mondta ki, aki szerint hiba lenne, ha a jegybank a „végső hitelezői” funkciója mellé oda venné a betétbiztosítás megmentésének feladatát is. Alpesi példázattal élve úgy fogalmazott, hogy „csordaszellem veszélyes hatásai ellen csak akkor kell fellépni, ha a vezérürü a szakadékba esett”. Mint fogalmazott, elfogadhatatlan, hogy az üzleti-banki kockázatokat társadalmasítsák, mert ettől tompulna a vezetői éberség. Ha – üzleti értelemben – „akár önrészesedéses, akár teljes casco biztosítással” lennének ellátva a bankok, akkor szinte csábítva lennének a hanyag magatartásra – fogalmazott a svájci St. Gallen Egyetem rektora.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.