Reinhold Mitterlehner gazdasági miniszter ma egyeztetett az autókereskedőkkel a tervek szerint autónként 1000-2500 euró összegű szubvencióról, amely azoknak járna, akik legalább tízéves járművüket a forgalomból kivonják, és helyette újat vásárolnak. Bécs 50 ezer autó számára elegendő összeget szeretne elkülöníteni erre a célra. A kontinens legnagyobb államai közül mindegyikben bevezettek bizonyos összegű autóvásárlási szubvenciót, és Hollandiától Romániáig sok kisebb országban is élnek a gazdaságélénkítésnek ezzel a speciális eszközével.
A legtöbb helyen 10 éves vagy annál idősebb - az adott országban bejegyzett - gépjárművek lecserélése esetén lehet felvenni a támogatást, de Romániában az autópark magasabb átlagéletkora miatt 12 évnél húzták meg a határt. A megvásárolt autónak újnak vagy egyes államokban legfeljebb egy évesnek kell lennie, míg Franciaországban az alacsony széndioxid-kibocsátás is szerepel a feltételek között. A görög program specialitása az, hogy az is kaphat 4-800 euró közötti összeget, aki csak leadja régi járgányát, de nem vesz helyette újat. Aki azonban vásárol is, annak akár 3400 euró is ütheti a markát. Spanyolországban az 1800 eurós ártámogatáson felüli részre kedvezményes hitelkonstrukciót kínál az állam, Olaszországban pedig három évre szóló gépjárműadó-mentesség jelenti a bónuszt.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már 1997-ben kezdeményezte, hogy hazánkban is legyen egy hasonló rendszer, amely révén csökkenhetne a koros gépkocsik száma, míg az új autók forgalma emelkedhetne - emlékeztet Győző Gábor, az egyesület elnöke. Azóta azonban - bár többször felvetették - kormányzati szinten senki sem támogatta az ötletet. Illetve Veres János pénzügyminiszter másfél éve azt mondta, hogy abban az esetben támogatja a tervet, ha az MGE garantálja: a költségvetési támogatás mértékével azonos lesz a többleteladás utáni adóbevétel - idézi Győző Gábor. Ha pedig kevesebb lenne, a különbséget fizessék be az autóimportőrök. Ezt azonban az utóbbiak nem vállalták.
Az MGE azt szeretné, ha az állam felajánlana egy összeget az autóvásárlóknak, és az importőrök valamint az autókereskedők ugyanakkora összeggel támogatnák az új autók vásárlását. Ám ebben a konstrukcióban legfeljebb 1600 köbcentis kocsit lehetne venni és a - később meghatározandó korú - használt kocsit pedig regisztrált bontók dolgoznák fel. Az autócsere-programok ügye az uniós gazdasági miniszterek legutóbbi találkozóján is szóba került. Günter Verheugen ipari biztos arra bíztatta a minisztereket, hogy egyéni megoldások helyett próbáljanak inkább uniós szinten egységes programot kidolgozni, mert ez nem járna versenytorzító hatással. Miközben a gazdasági szereplők és a pártok többsége határozottan támogatja az autóvásárlás ösztönzését, egyes környezetvédő szervezetek és pártok "agyrémnek" minősítik ezt a lépést, rámutatva: a fiatalítás önmagában nem javítja számottevően a szennyezőanyag-kibocsátást, ellenben a nehezen feldolgozóható autóroncsok számát biztosan növeli. Az osztrák zöld párt szerint ezért az erre szánt állami pénzből inkább a fenntartható energetikát kellene támogatni. Egyébként a piaci szereplők lelkesedése sem egyforma: Németországban például az autógyártók attól tartanak, hogy a támogatás - a kereskedők mellett - zömmel a külföldi gyártók helyzetét fogja javítani.
Autóvásárlási támogatás (euró)
Forrás: Der Standard
Németország 2500
Franciaország 1000-2000
Olaszország 700 + 3 éves gépjárműadó-mentesség
Spanyolország 1800
Portugália 1000-1250
Hollandia 1000
Románia 790
Görögország csere nélkül 400-800, új autó vásárlásával 1500-3400
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.