BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ferihegyi-sztrájk: "A repülőtér nem játszótér!"

Eredményesen folytatódtak a megbeszélések a Budapest Airport és a szakszervezetek között az új Kollektív Szerződés kidolgozásáról - olvasható a Budapest Airport (BA) legfrissebb közleményében.

A BA képviselői a megbeszélésen olyan javaslattal álltak elő, amelynek célja a közös gondolkodás elősegítése és a megmerevedett álláspontok kimozdítása a holtpontról. A munkarendek korszerűsítésével összefüggésben a BA új, átfogó kompenzációs csomagra tett javaslatot, amely minden, folyamatos munkarend műszakban dolgozó alkalmazottat érint.

A kompenzációs csomag célja, hogy ellensúlyozza a munkarendek változásából adódó bérkiesést, és hogy bizonyos határok között segítsen az azonos munkakörök között kialakult bérkülönbségek kiegyenlítésében. Az erről szóló táblázat, amelyet – kérésükre – írásban kaptak meg a szakszervezetek az utasbiztonság, a biztonsági ellenőrzés, a Fegyveres Biztonsági Őrség, az üzemeltetés és a repülőtérforgalom területén dolgozókra vonatkozó minőség jutalom javaslatokat tartalmazza. Az utasbiztonság területén amennyiben a további rugalmasságot nyújtó műszakrendekben sikerül megállapodni (túlnyomóan továbbra is nyolc órás munkarend mellett hat illetve tíz órás munkanapok alkalmazása) a teljes bérkiesést kompenzálni lehetne.

A BA által átadott munkaanyag egyúttal javaslatot tartalmaz magára a minőségi jutalom-rendszerre is, amely minden műszakban dolgozó alkalmazottra kiterjedne. Ennek értelmében bizonyos kritériumok alapján (rendelkezésre állás, minőségi mutatók stb.), továbbá a közvetlen munkahelyi vezető javaslata alapján fizetne a BA jutalmat. A BA szerint a javasolt kompenzációs csomaggal el lehet mozdulni a holtpontról, és a tárgyalások ki tudnak fordulni a zsákutcából. A tárgyalások az új Kollektív Szerződés megkötéséről holnap 10:00 órakor folytatódnak.

A Budapest Airport cinikusnak és felelőtlennek tartja a sztrájkoló szakszervezetek bejelentését, miszerint a továbbiakban rövid munkabeszüntetéseket terveznek Ferihegyen. A MÁV sztrájknál már megismert rövid munkaszünetek nyilvánvaló célja csak az lehet, hogy a szakszervezetek a repülőtérnek minél nagyobb károkat, az utasoknak pedig további kellemetlenségeket okozzanak. Ezekkel a szakszervezetek a légitársaságokat, a Ferihegyen működő gazdasági társaságokat, azok mintegy 13 ezer munkavállalóját, de legfőképpen az utasokat büntetik.

Az értelmetlen rövid munkabeszüntetések bohózatot csinálnak a munkavállalói érdekérvényesítés egyik legerősebb eszközéből, melynek nyomán a sztrájk intézménye inflálódik, és kiüresedve elveszíti lényegét. A budapesti nemzetközi repülőtér nem játszótér. Ferihegyen nem lehet és nem is szabad sztrájkolósdit játszani, mondván „aki bújt, aki nem, most sztrájkolok”.

A BA tiszteletben tartja a munkavállalók jogát a sztrájkhoz, de az apró sztrájkocskák súlyosan veszélyeztetik a repülőtér biztonságát. Nemcsak a munkáltató, hanem a munkavállalók felelőssége is, hogy az ország egyetlen nemzetközi repülőtere biztonságosan üzemeljen. Figyelemre méltó egybeesés: úgy tűnik, hogy ugyanott írják a sztrájk forgatókönyvét a vasutas és a repülőtéri sztrájk számára is. Azonban a jól ismert Gaskó-recept nem működhet Ferihegyen.

Egy esetleges gördülő sztrájk a repülés és az utasok biztonságát kockáztathatja. A repülőtéri dolgozók azt várják, hogy szülessen végre megállapodás az új Kollektív Szerződésről. Ez közös felelősség.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.