A kormány ugyanis – egyedi mérlegelés alapján – külön is megsegítheti azokat, akik fontos szerepet játszanak egy adott térség fogalalkoztatásában. A tervvel első látásra semmi baj. A munkahelyek megőrzése a jelenlegi recesszióban mindennél előbbre való. Az elbocsátásokkal csökkennek az adóbevételek, nőnek a segélyre fordított kiadások, az egyébként életképes, csak átmenetileg bajba került vállalkozások pedig megtarthatják piacaikat, nem kell a nulláról kezdeni az építkezést.
A szelektív állami beavatkozásnak azonban megvannak a hátulütői. A segítség olyan cégeket is megmenthet, amelyek hosszú távon életképtelenek, ezenfelül nagy a lehetőség a visszaélésekre. A támogatás indokolatlan versenyelőnyt adhat a jobban, innovatívabban menedzselt vállalatok kárára, így rombolja a gazdaság egészséges részét. Ráadásul az életképtelen szereplők megmentése nincs ingyen: épp azoktól vonhat el forrásokat vagy drágíthatja meg azokat, akik azt valóban hatékonyan tudnák felhasználni. Az állami szerepvállalásnak ez az extrém módja persze a fejlett országoktól sem áll távol. Igaz, ott gyakran igyekeznek olyan intézkedésekhez kötni a segítséget, amelyek megalapozhatják a jövőbeni versenyképességet (pl. környezetbarát autóipar).
A magyarországi támogatások, állami szerepvállalások ugyanakkor eddig többnyire az elavult struktúrák konzerválásáról, a mutyizásokról és a klientúraépítésről voltak híresek. Ha most is így történik, akkor könnyen előfordulhat, hogy a „gulyásszocializmus” után megvalósítjuk a „gulyáskapitalizmust”. Mindkettő megpróbálta, megpróbálja feledtetni az adott rendszer árnyoldalait. De ha a külső források elapadnak, mindkettő életképtelen.
A szerző a Világgazdaság Vélemény rovatának szerkesztője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.