BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még vonzó Közép-Európa

Lengyelországot kivéve térségünk minden országa legalább olyan vonzó lesz a külföldi beruházók számára a következő három évben, mint amilyen eddig volt.

Ez derül ki az Atradius követeléskezelő és hitelbiztosító cég által közzétett felmérésből, amelyet 300, Kelet-Közép-Európában jelen lévő vagy a közeljövőben megjelenést tervező külföldi vállalat vezetőjének megkérdezése alapján készített a londoni Economist Intelligence Unit (EIU).

Jóllehet a válaszadók az idén Kelet-Közép-Európa országaiban is gazdasági nehézségekre számítanak, hároméves távlatban már 90 százalékuk az innen származó nyereség növekedését várja. Ez egybevág az EIU üzleti környezet indexének legutóbbi (a most kiadott felméréstől független) kiadásától: abban a térség minden állama magasabb értékeket kapott 2009–2013-ra, mint 2004–2008-ra. Elsősorban a régió piaci növekedési lehetőségei csábítják beruházásra és kereskedelmi megjelenésre a külföldi cégeket, de a fejlett országok lassulását és az olcsó outsourcinglehetőségeket is a válaszadók negyede-ötöde jelölte meg motivációként.

Magyarországot az elmúlt három évben a megkérdezett cégek 24 százaléka kezelte kiemelt célországként, míg a következő három évre vonatkozóan 27 százalékuk nyilatkozott így. E szerint hazánk – Lengyelország, Csehország és a látványosan feltörő Románia mögött – a régió negyedik legvonzóbb beruházási célpontja lehet. Nemcsak az elgondolkodtató, hogy (igaz, csak egyetlen ponttal) most már keleti szomszédunk is vonzóbb hazánknál, hanem az is, hogy a beruházók által említett akadályok közül a gazdasági instabilitás tekintetében – Szerbiával holtversenyben – a régió sereghajtójának számít Magyarország. Különösen gyengének ítélték a megkérdezett üzletemberek a Gyurcsány-kormány fiskális politikáját, amelynek eredményét a felvett óriási összegű IMF-hitelben látták megnyilvánulni.

Hazánkat egyébként elsősorban magasan pozicionált termékek felvevőpiacaként (a válaszadók 20 százaléka), illetve gyártási helyszínként (16 százalék) értékelik a külföldi vállalatok. Cseh- és Lengyelország is ebben a két kategóriában kapta a legmagasabb (a magyarnál jóval magasabb) pontszámokat, míg Románia, Bulgária és Szerbia főként alacsonyabb értékű termékek vásárlójaként lehet érdekes. Gyakorlatilag minden vizsgált ország kilátásait beárnyékolják az aggasztó demográfiai folyamatok: e téren térségünk nemcsak Latin-Amerika vagy Délkelet-Ázsia, hanem a fejlett országok többsége mögött is elmarad.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.