BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökken a magyar vásárlók bizalma - Változó fogyasztói igények

A negyedik negyedévben már 3,5 százalékkal csökkent a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma mennyiségben, a 2007. évi hasonló időszakhoz viszonyítva. Éves szinten még mínusz 2,9 százalék a tavalyi mutató, tavalyelőtthöz képest. A változó vásárlási és fogyasztási szokások a kereskedelmi és gyártó vállalatoktól az erőforrások átcsoportosítását és hatékonyabb felhasználását igénylik. Többek között ezt állapította meg Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója a piackutató vállalat Felsővezetői Információs Estjén, Budapesten, szerdán este.

A piac szereplői a fogyasztók bizalmának csökkenésével kénytelenek szembenézni. A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe a múlt év októberi 71 pontról idén februárban 46-ra csökkent.

Az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása értékben 6,1 százalékkal nőtt tavaly, az előző évhez képest. A negyedik negyedévben azonban már csak 5,2 százalékkal. A negyedik negyedévi visszaesés nem csak Magyarországon tapasztalható jelenség. Ugyanis a mennyiségi forgalom a negyedik negyedév során például Írországban 5,1 százalékkal, Dániában 3,6-tal, Olaszországban 3,1 százalékkal csökkent.

A napi fogyasztási cikkek vásárlásának eddig is érzékelhető trendjei folytatódtak – hangsúlyozta Szalókyné Tóth Judit. – Például a kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti eladása értékben 15 százalékkal, a vegyiáruké 13 százalékkal emelkedett múlt évben, tavalyelőtthöz képest. Másik példa a vásárlók boltválasztási magatartása. Éves szinten a szupermarket csatorna forgalma 14, a drogériáé 12, a diszkonté 11 százalékkal nőtt tavaly. Ha azonban a negyedik negyedévet hasonlítjuk az előző hasonló periódushoz, akkor ugyanezen mutató 10, 20 és 12 százalék.

Részben a gazdasági környezetre adott válaszként, részben pedig meglévő trendek folytatásaként a vásárlók növekvő része igyekszik promócióban, olcsóbban beszerezni kedvenc márkáját vagy azt, amire szüksége van. Ennek következtében a promóciós értékesítés aránya növekszik. Általában az egyes termékcsoportok  forgalmának 30-60 százaléka jut promócióra, a modern üzlettípusokban . Kiemelkedik, 50 százalékot meghaladó promóciós részesedéssel mások mellett a sör, dezodor, tusfürdő, öblítő és mosogatószer.

- Ugyanakkor a piacvezető márkák megőrizték vagy növelték piaci részesedésüket – mutatott rá a Nielsen igazgatója. – Ez azt jelzi, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni az erős márkák által képviselt többlet-értéket. Így a tavalyi utolsó négy hónapban emelkedett a szénsavas üdítőital, étolaj és toalett papír piacvezető márkájának piaci részesedése. Stabil maradt a mutató a kávé, sör, sajt, kávé, gyümölcslé, ásványvíz, tejföl, gyümölcsjoghurt és más nagy forgalmú termékek piacvezető márkájánál.

A változó piaci körülményekre való tekintettel Szalókyné Tóth Judit felhívta a figyelmet arra, hogy a gyártó vállalatoknak érdemes átcsoportosítani erőforrásaikat annak érdekében, hogy folytassák a márkaépítést, és igyekezzenek megőrizni márkájuk értékét. Recesszió idején is érdemes költeni kommunikációra. Hozzátette, hogy egy vállalat számára fontos a márka vásárlóinak megtartása, és új vevők megnyerése is. Az új termékek jól átgondolt kifejlesztése, illetve piaci bevezetése erősíti egy cég, egy márka egyedi értékeit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.