A gondok azonban már a képzéssel kezdődnek. Manapság nagyon kevés diák szeretne kereskedő lenni. Sokkal inkább jellemző, hogy azok a tanulók jelentkeznek kereskedelmi szakokra, akiket nem vettek fel felsőfokú intézménybe és nincs pontos elképzelésük a jövőről - mondja Szijjné Kállai Ildikó, a Praktiker személyzeti igazgatója, rámutatva: ezeket a diákokat a középiskolai évek alatt kellene „elkötelezetté” tenni és megismertetni, megszerettetni a szakmát.
Másrészt a kereskedő képzés nem tükrözi a jelenlegi kereskedelmi struktúrát. A nagy áruházláncok részére sokkal több átfogó ismeretű kereskedőre lenne szükség, akiket helyettesítés, szabadságolás esetén több területen is be lehetne vetni.
A képezhető szakokat, a tananyagot a „szakhatóság” állítja össze, amelynek nemigen van kapcsolata a gazdasági szférával, és nem hallgatják meg az iskolák igényeit és tapasztalatait sem. Volt olyan iskola, amely - mindenféle bürokratikus, a hatóság által megszabott keretek miatt – nem indíthatta el az az általunk kért műszaki eladó szakot, de műköröm-építő szakra beiskolázhatnak 25 diákot - hoz egy példát a közelmúltból a személyzeti igazgató, aki szerint a középiskolai diákoknak sokkal több gyakorlatra lenne szükségük, de ezt sok tanterv nem teszi lehetővé.
Az új szakképzési struktúrában a diákok többsége az érettségiig – jó esetben ! – valamilyen nagyon egyszerű „alapozó” tantárgyat tanul az utolsó évben, a szakmával majd az érettségi utáni két évben foglalkoznak. Ez az új rendszer kitolta a munkába állás idejét, anélkül, hogy komolyabb pályaorientációt végezne.
A német rendszer alapjaiban más, mint a magyar, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyakorlati ismeretek elsajátítására. Az anyavállalatnál, Németországban nagy hagyománya van a kereskedő gyakornoki képzésnek mind az iskolák, mind a fogadóhelyek részéről.
A Praktiker Kft. ezért szoros kapcsolatot tart fenn a számára fontos szakközépiskolákkal és szakiskolákkal, nemcsak Budapesten, de valamennyi városban, ahol Praktiker áruház működik. A barkácslánc a szakmai tananyagról folyamatosan egyeztet az iskolákkal és szükség esetén átadja a helyi képzési anyagokat is, amellett, hogy az áruházakban lehetőséget biztosít a gyakorlati oktatásra.
A kereskedő tanulókkal kapcsolatos tapasztalatok azonban meglehetősen vegyesek. Vidéken, ahol sokkal jobban megbecsülik a lehetőséget, hogy szakmát tanulhatnak, kimagaslóan jók a tapasztalatok a tanulókkal. Budapesten azonban más a diákok értékrendje, és ezért a fővárosban, nagyon sok függ a középiskolától, illetve attól is, hogy milyen a tanulók szakma iránti elkötelezettsége. Ez a fővárosban lényegesen alacsonyabb, mint vidéken.
A Praktiker Kft. szakképzett eladókat alkalmaz. Sokuknak van többirányú kereskedői végzettsége, mint például kereskedelmi eladó, kereskedő-boltvezető, kereskedelmi szakmenedzser, boltvezető, kereskedelmi ügyintéző
A felvételnél az iskolai végzettségen felül további szempont a már megszerzett tapasztalat egy-egy szakterületen, de az sem kizáró ok, ha valaki abszolút kezdő. Ilyen esetekben fontos a munkához való hozzáállás, a továbbképzésekre való nyitottság, a lojalitás a cég iránt, a megbízhatóság és terhelhetőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.