Ma már egyetértés van, hogy nem csak pénzügyi és gazdasági, hanem társadalmi és politikai válság van – mondta Járai Zsigmond, a CIG Közép-európai Biztosító felügyelőbizottságának elnöke. Magyarországot csak az IMF segélye tartja fent, ha ez nem lett volna, akkor sokkal súlyosabb helyzettel szembesülnénk, de így most kisebbnek látszik a gond, mint a valóságban – fűzte hozzá. Ha ez a hitel elfogy, akkor a tavaly őszi helyzetben találjuk magunkat, mert azóta ugyanis semmi olyan nem történt, ami pozitív irányban változtatott volna ezen.
A válság okozói a volt jegybankelnök és pénzügyminiszter szerint a felelőtlen politikusok, a pénzéhes bankárok és a buta közgazdászok, akik belehajszolták a túlfogyasztásba a fogyasztókat, nem figyelmeztettek időben a rendszer veszélyeire. Úgy tűnik, még mindig nem értik a hazai pénzügyi szakemberek a helyzetet, és mára beszállt a jegybank is: túl magasan tartja a kamatokat, és nem segíti a hitelezés bővítését, pedig mára már nincs infláció, más célokért kell pillanatnyilag követni – fejtette ki a szakember. Kiszámítható, megbízható kormányzás kellene, mert az államapparátus szétesett, mindenki szűk csoportérdekekért küzd.
Drasztikus adócsökkentést kellene azonnal végrehajtani, az adórendszer átláthatatlanságát pedig egyszerűsítéssel kellene orvosolni szerinte. Kiállt az egykulcsos adó bevezetése mellett, ugyanis ahol ilyet vezettek be, mindenhol sokkal nagyobb lett a tervezettnél az adóbevétel, mert szűkült a feketegazdaság, javult az adómorál. A bürokráciát is korlátozni kell, felére kellene csökkenteni a hivatalok és a jogszabályok számát, át kellene nézni minden egyes területet – fejtette ki Járai. A szociális rendszert át kell alakítani, munkát kell adni, azoknak, akiknek lehet, de legalább a gyerekeiket kell arra szoktatni, hogy dolgozzanak, mert túl sokan élnek az ellátásból. Ha már az állam kifizet pénzeket ilyen ellátásra, arra kéne törekedni, hogy a helyi termelés és szolgáltatás produktumaira fordítsák az érintettek.
A gazdaság első számú hőmérője a gépkocsi-ipar, hazánkban pedig elsősorban a gépjármű-kereskedelem tölti be ezt a szerepet ‑ mondta Győző Gábor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Az idei évre minden piacon hatalmas visszaesést jeleznek előre a prognózisok mind a személy- mind a haszonjárművek terén, évek múlva is alig tud majd visszakapaszkodni a piac a 2008 előtti szintre. Az MGE a gazdasági válság hatásainak tompítására továbbra is kitart a roncsautóprogram ötlete mellett – fűzte hozzá az elnök. Az utóbbi tizenöt évből tizenegyben csökkent az USA autógyártása, Európában 2002 után mutat csökkenő trendet ugyanez. A kis-haszonjárműveknél még nagyobb a visszaesés, a következő években pedig meg sem fogjuk közelíteni a 2008 előtti szintet.
17 százalékos visszaesés volt az első negyedéves értékesítésben Európában, a legtöbb országban esett az eladott személyautók száma. Az MGE szerint idén majdnem felére esik vissza a hazai eladások száma. 2003-2004-ben 208 ezernél több autót értékesítette, amely felpumpált szám, a reális szám inkább 150-160 ezer között lenne, ennyit indokolna a gazdasági fejlettségünk. A kereskedelmi hálózat azonban túldimenzionált, 300 ezer jármű eladására lenne képes évente.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.