BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fuvarozók ezrei zárnak be Európában

A tavalyi év óta Európa országaiban vállalkozások ezrei zártak be - hangzott el a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary és a Közúti Fuvarozók Európai Szövetsége (UETR) tagszervezeteinek

A nemzetközi közúti árufuvarozás aktuális helyzete című közös hétvégi budapesti workshopján. Több mint 7500 vállalkozás zárt be Spanyolországban, kétezer Franciaországban, Olaszországban pedig 2009-ben több mint tízezer közúti fuvarozó csukhatja be kapuit. Azok a vállalkozások pedig, melyek megmenekültek a bezárástól, sokszor kénytelenek nagyobb vállalatcsoportokba beolvadni. A közúti fuvarozás csökkenésével mind az áruforgalom, mind a tehergépjármű-vásárlás lecsökkent – így végső soron egy ördögi körbe kerültek. Miközben azonban a személygépkocsi-ipar, illetve a pénzügyi szektor konkrét intézkedések tárgya lett, a közúti fuvarozás ügyében nem hoztak nemzetközi intézkedéseket. Ezért az UETR kéri és elvárja tehát az Európai Uniótól, hogy a közúti fuvarozó vállalkozások érdekében megfelelő intézkedéseket hozzon.

A szervezet szerint a tagállami szintű intézkedések helyett átfogó, közösségi szintű intézkedésekre lenne szükség, a válságkezelés uniós koordinálására. Az UETR négy konkrét lépést kér az Uniótól. Egyrészt a fuvarozás költségeinek megtérülését. Fontosnak tartják egy európai megfigyelő központ felállítását, mely hivatalosan követné a fuvarköltségek és a fuvardíjak egyes tagországokban való alakulását. Segítségével meghatározható lenne egy úgynevezett bázistarifa-rendszer, hogy a tisztességes versenyt és az üzemanyagár visszanyerését biztosítani tudják. Második kérésük a professzionális/szakmai gázolaj. Indoklásuk szerint az üzemanyag, mint a fuvarozás fő költségeleme, az egyik legfontosabb szerepet tölti be a vállalkozások életében. Fontosnak tartják a kiszámíthatóságot és a járulékok csökkentését.

 A szakmai gázolaj bevezetésével a költségek kisebbek lennének, az üzemanyag-turizmus pedig megszűnne - fogalmaztak. A 30 napra történő fizetési határidő bevezetését azért tartják szükségesnek, hogy a vállalkozások rendezni tudják kiadásaikat, hogy a szolgáltatásuk után járó bevételeiket idejében megkapják. A körbetartozások megszüntetése érdekében mindenképpen be kell vezetni - véli at UETR. A szövetség szerint, ha már az állami megbízók és a vállalkozások közti tranzakciókat tudták szabályozni, akkor minél hamarabb tegyék meg ugyanezt a magánügyfelek (B2B, azaz Business to Business) közötti fizetések rendszabályozásában is. A negyedik konkrét lépés a hitelhez jutás. Manapság szinte semmilyen hitelhez sem jutnak a közúti fuvarozó kis- és középvállalkozások - hangzott el. Ezért kérik, hogy nyíljanak meg olyan hitelvonalak, melyek valóban lehetőséget adnak a fejlesztésre, vagy a túlélésre. Szerintük az adósság, illetve a lízingszerződések kamatait be kell fagyasztani.

Továbbá fontosnak tartják, hogy ha az Európai Unió – teljesen érthető módon – környezetvédelmi előírásokat és követelményeket támaszt, akkor a fejlesztések, a környezetbaráttá válás finanszírozásában is segítsen. A közúti fuvarozás az áruszállítások 75 százalékát teszi ki, és a közlekedésben dolgozók 50 százalékát foglalkoztatja. Az Európai Bizottság a gazdaság gerincoszlopának nevezi, adják meg tehát ennek a szektornak is a megérdemelt helyet - fogalmaztak a szakemberek. Nem szubvenciókat követelnek, hanem szabályozási garanciákat annak érdekében, hogy a fuvarozó kis- és középvállalkozások életképesek maradjanak, és a válság végeztével ismét fejlődhessenek. MK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.