Az utóbbi napokban többször vetődött fel ez a kérdés, amelyet tegnap – egy adótanácskozás szünetében – ismét a pénzügyminiszternek szegeztek. Oszkó Péter leszögezte: a vállalások között valóban szerepel a vagyonadó, a MÁV és az önkormányzatok finanszírozásának átalakítása, ezeket a kérdéseket ugyanis „meg kell oldani”.
Fontos azonban tisztázni, hogy a hitelmegállapodás kifejezés félrevezető lehet. Az IMF-fel kötött egyezség ugyanis egyfelől számszerűsített technikai részletekre épül, másfelől a magyar kormány immár kétszer frissített szándéknyilatkozatára. Ez utóbbiban pedig nemcsak a vagyonadóval vagy az állami vasúttársaság finanszírozásával kapcsolatos kérdések jelennek meg, hanem valamennyi, az adókat, a járulékokat vagy az állami kiadásokat érintő kormányzati célkitűzés.
Heim Péter egy héttel ezelőtti vitaindítójában leszögezte: "...csapdában vagyunk. Még jó, hogy van az IMF (és a Világbank meg az EU) kölcsöne."
Ennyiből tehát természetes, hogy a szándéknyilatkozat májusi módosításában felbukkan a heves viták kereszttüzében álló vagyonadó jövő évi bevezetése is. Ezek tehát nem IMF-diktátumok, a valutaalap azonban természetesen figyelemmel kíséri, hogy hazánk teljesíti-e a vállaltakat – fogalmaztak lapunk kérdésére a pénzügyi tárcánál.
Az IMF-fel kapcsolatos vita tisztázására a Fidesz – tegnapi bejelentése szerint – kezdeményezi a költségvetési bizottság összehívását, amely elől az MSZP sem zárkózik el. Kovács Tibor szocialista frakcióvezető-helyettes ugyanakkor leszögezte: a szándéknyilatkozat, ha azt az IMF jóváhagyta, teljes egészében nyilvános lesz. A vagyonadóról szóló törvényjavaslat zárószavazása egyébként június 29-én lesz.
Eközben Orbán Viktor kijelentette: ha jövőre megnyerik a parlamenti választásokat, tárgyalásokat kezd a Nemzetközi Valutaalappal egy új hitelcsomagról.
A töbség elfogadhatónak tartja a tervezett vagyonadó bevezetését, igaz, csupán minden huszadik háztartásban tartanak attól, hogy nekik is fizetniük kellene - derül ki a Népszabadság megbízásából készített, ma közzétett Medián-felmérésből. Az eredetileg ingatlanadónak indult, majd vagyonadóvá átalakított tervről a megkérdezettek 96 százaléka hallott, és az emberek 59 százaléka alapjában véve támogatja is.
A magasabb ingatlanárak miatt a fővárosban és a környékén élőket szintén az átlagosnál nagyobb arányban érintheti a vagyonadó - a magukat érintettnek érzők közel fele Budapesten vagy Pest megyében lakik -, nem véletlen, hogy ők kevésbé támogatják a bevezetést. A pártszimpátia azonban még ebben az esetben is nagyobb hatással van a véleményekre, mint az egyéni érintettség: az új adónem bevezetését következetesen ellenzőket ugyanis nagyobb arányban találjuk a Fidesz-támogatók között, mint azok körében, akik úgy valószínűsítik, hogy az új adót nekik is fizetniük kell majd. Az MSZP-szavazók 80 százaléka viszont fenntartások nélkül támogatja a javaslatot, igaz, a Fidesz-szavazók közel fele is így van ezzel.
"A jogalkotó a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényesülését tűzte ki célul, azonban azzal, hogy a fizetendő jövedelemadó nem csökkenthető az ingatlanadóval, a szabályozás egyértelműen nem kíván különbséget tenni az adót fizetők és az adóelkerülők között, élve a feltételezéssel, hogy a nagy értékű ingatlan tulajdonosának nincs fizetendő adója" – fogalmazott lapunkban írt cikkében Réczei Géza, a PricewaterhouseCoopers vezető menedzsere.
"A jelek szerint nem tudjuk "megúszni" az új adónemet, akkor legalább a tervezetet szedjük darabokra, és mutassunk rá annak érthetetlen, értelmetlen, behajthatatlan és/vagy igazságtalan pontjaira – szögezte le elemzésében Nagy Zoltán szakjogász Ingatlanjog blogunkban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.