A gazdasági helyzet rosszabbra fordulása felerősített egy – már hosszabb ideje kimutatott – élelmiszerpiaci irányzatot: az egészséges készítmények – amelyek a különféle „bio-” minősítéseknek megfelelnek – egyre drágábbak lesznek, a silányabb termének ára viszont esik.
A hatás az egyes városnegyedek között is kimutatható. Seattle-ben a feketék és a latin-amerikai származásúak által lakott körzetekben aránytalanul sok a túlsúlyos ember, míg a gazdagabb, a fehérek által lakott kerületekben egészségesebb testalkatúakat lehet inkább látni. Az arány egyes viszonylatokban az ötszöröst is eléri.
A jelenségről beszámolva a Der Spiegel rámutat, hogy a 30 vállalat részvényeinek alakulását tükröző Dow Jones index a 2008-as válság-esztendőben csak két olyan céget tartalmazott, amelynek a jegyzése emelkedést mutatott a 12 hónap során: az egyik az olcsó tömegcikkek és élelmiszerek forgalmára szakosodott Wal-Mart, a másik a McDonald’s gyorséttermi hálózat. A két cég üzleti mutatói az idei év eddig eltelt hónapjaiban tovább javultak.
Velük szemben viszont a bio-élelmiszerekre szakosodott üzlethálózatok – például a Whole Foods – vergődnek, és minden egyes vevőjükért elkeseredett küzdelmet folytatnak.
Az egyik amerikai közegészségügyi intézmény (CDC) szerint már a válság előtt is az ottani felnőtt lakosság egy 34 százalékos hányada – több mint 72 millió fő – túlsúlyosnak számított, az arány a gyermekek körében 16 százalék volt. A jövedelmek megcsappanása által kikényszerített, olcsóbb táplálkozás nyomán felgyorsult az elhízás, és új fogalom került a köztudatba: a „recessziós kilók”.
A gyermekélelmezés javításában elért eredmények drámai módon visszafordultak, és a mostani állapotot a 35 évvel ezelőttihez hasonlítják. A kongresszusban eközben mérlegelnek egy törvénytervezetet, amellyel a cukortartalmú italok forgalmát vetnék alá súlyosabb adónak, amit azonban a lakosság inkább egy – a válság terheit tovább súlyosbító – újabb állami jövedelemszerzési akciónak tekint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.