BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Startolhatnak záhonyi infrastruktúra fejlesztések

Meghatározó állomáshoz érkezett ma a záhonyi komplex gazdaságfejlesztési program megvalósítása.

A KIKSz Közlekedésfejlesztési Zrt. és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a térség átfogó infrastrukturális fejlesztését megalapozó támogatási szerződést írt alá.

A vasúti nagyprojekt és a közúti kiemelt projekt kivitelezésének pénzügyi támogatását rögzítő dokumentum indítja útjára a záhony térségi széles nyomtávolságú vasúti hálózat felújítását, új vágányok építését, valamint a belső közúti infrastruktúra fejlesztését az ipari és logisztikai befektetésekkel összehangoltan.

A kormány 2006. végén döntött arról, hogy a záhonyi gazdasági térség speciális adottságaira, egyedülálló közlekedési fekvésére, a nyomtávváltásból adódó árumegállító szerepére (itt találkozik a széles és a normál nyomtávú vasút), valamint működő logisztikai kapacitására alapozva és mindezek felhasználásával egy komplex gazdaságfejlesztési programot valósít meg.

Ennek érdekében tavaly májusban meghatározta a program alapjait, majd decemberben döntött annak végrehajtásáról. A térség infrastruktúrájának fejlesztésével, a kis- és középvállalkozások támogatásával, valamint a munkaerő felkészítésével lehetőség nyílhat nemzetközi áruelosztó központok kialakítására, illetve a keletről érkező nyersanyag és félkész termékek helyben történő feldolgozására.

 Ennek eredményeképpen az árukat és termékeket átrakás nélkül lehet majd továbbítani mind az Unió, mind a FÁK országok irányába. A közpénzből történő fejlesztések meg kívánják teremteni annak feltételeit, hogy a magántőke – egyes esetekben uniós és magyar állami támogatások igénybe vételével – letelepítse tevékenységét a schengeni határ uniós oldalán.

Az aláírást megelőző gazdasági fórumon felszólalt Hónig Péter, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, illetve Suchman Tamás kormánybiztos is. Elmondták: a program elősegíti, hogy a még hátrányos helyzetű térségben -a meglévő alapokat felhasználva- olyan infrastrukturális környezet alakuljon ki, amely vonzza és támogatja a logisztikai ipar letelepülését.

Ez lehetővé teszi a térség gazdasági potenciáljának növelését, összehangolt kihasználását, ezáltal az érintett települések együttes fellépését is. A települések gazdasági felzárkózásához, új munkahelyek teremtéséhez, összességében az életszínvonal növeléséhez is nélkülözhetetlen a program megvalósítása. Mindezek előfeltétele a meglévő vasúti és közúti szállítási lehetőségek fejlesztése és rehabilitációja, a különböző közlekedési módok összekapcsolása.

A közútfejlesztési projekt mai napon aláírt támogatási szerződésének eredményeként 5,84 milliárd forint uniós, és több, mint egymilliárd forint magyar költségvetési támogatással lehetővé válik egyrészt a Tiszabezdédet Záhonnyal összekötő út megépítése (I. ütem). Másrészt a Fényeslitkét elkerülő út megépítése, valamint az összekötő út és a 4-es  főút között az átkötés megépítése különszinten a 100-as vasúti fővonal, a tervezett széles nyomtávú vágányok és a jelenlegi összekötő út felett (II. ütem).

Továbbá a Komorót elkerülő szakasz megépítése, a 4145-es jelű összekötő út felújítása Komoró és Tiszabezdéd között, valamint a Tiszabezdédet elkerülő út csatlakozása az I. ütemhez (III. ütem).
A Záhony térségi széles nyomtávú vasúti hálózat kivitelezéséhez az EU 16,5 milliárd forint, míg a hazai költségvetés 2,9 milliárd forint támogatást nyújt. Ennek keretében a fejlesztés I. ütemében felújítják mindazon nyíltvonali és állomási vágányokat, amelyek esetében nincs szükség engedélyezési eljárásra, új típusú felépítményi szerkezetek és kitérők fejlesztésére.

A II. ütem során Komoró állomáson egy normál nyomtávú vágány szélessé épül. Ennek az ütemnek része az I. ütemben átépülő vágányokban fekvő, vagy azokhoz csatlakozó új típusú kitérők, átszelések építése is, valamint Eperjeske rendezőpályaudvaron a biztosító berendezés teljes felújítására, valamint két állomásközben ellenmenetet kizáró berendezést is telepítenek

A vasútfejlesztési beruházás a tervek szerint 2010 végéig, míg a közút kivitelezése szakaszosan adják át. A teljes projekt 2011 végén készül el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.