A pénzügyminiszter nemrég a Magyar Európai Üzleti Tanács éves jelentésének sajtótájékoz-tatóján kijelentette, hogy nem ért egyet azzal, hogy Magyar-ország jelenlegi helyzetét nem a világválság okozta.
Olyannyira elcsépeltté vált a válság fogalma, hogy közben az emberek jelentős része már észre sem veszi, hogy a politika és a közbeszédet befolyásolók milyen mértékben torzították el a valódi helyzetet, alibiként használva a világválságot. Ma már szinte minden központi intézkedés, törvény, elvárás, lemondás, visszavonás, csonkítás indoka a világválság.
Az az általános kép alakult ki, hogy Magyarországot a világválság „küldte padlóra”. Sajnos ezt a hétköznapivá vált állítást nagyon sok döntéshozó még akkor sem korrigálja, ha jól tudja, hogy ez nem így van. Ráadásul ebben az esetben nem is a hazugság a legnagyobb baj, hanem az, hogy rossz, hiányos a megoldásra adott válasz. Egy válságos helyzetből csak olyan módon lehet gyorsan kijönni, ha azokat az okokat, hibás folyamatokat, hiányosságokat számolják fel vagy korrigálják, amelyek az országot ebbe a helyzetbe juttatták. És ez Magyarország esetében nem a pénzügyi világválság.
Ennek bizonyítására időben vissza kell mennünk. Két, egymástól függetlennek látszó folyamatot kell végigvezetnünk. Az egyik a tőzsdevilág változásai, a másik a fogyasztói társadalom hatása.
A kilencvenes évek elejétől a kinyílt világ hatására felerősödött folyamatok közül a globalizáció mint gazdasági folyamat felgyorsította a versenyt; évtizednyi idő alatt jelentős gazdasági növekedést produkálva iparágakat rendezett át. A gazdaság hajtóerejét jelentő tőzsde folyamatosan növelte forgalmát, miközben a percről percre profitnövelést erőltető arctalan brókerek és spekulánsok seregének irányítása alá került.
Jellemző – a svájci IMD intézet által publikált - adat, hogy a kilencvenes évek közepén a világ 35 ezer dollármilliárdnyi éves összes GDP-jével szemben a spekulánsok, a befektetők, a pénzügyi intézetek által mozgatott pénz mennyisége elérte a napi(!) 7-8 ezer milliárd dollárt. E folyamat következményeként az évek során elvált egymástól a tőzsdei vállalatok valós és tőzsdei értéke. Nagyon jelentős értéknövekedés mögött nem volt ugyanakkora hozzáadott érték. A „pénzcsinálási” versenyben egyre nagyobb lett a tőzsdék értékébeni fiktív hányada, más szóval növekedett a tőzsdei lufi.
Törvényszerű volt, hogy ez a lufifújás nem tarthat soká. Az első jel a 2001-es „dotkom” pukkanás volt. A teljes tőzsdei lufi végül nem magától, hanem külső hatásra, a pénzügyi világválság miatt a közelmúltban pukkant ki. Addig azonban - közel két évtizeden át - erről a területről mérhetetlen mennyiségű pénz került a világ pénzügyi hálózatába.
A fogyasztói társadalom – elsősorban a fejlett országokban - már jóval a rendszerváltás előtt erősödött, de az igazi, mindent elsöprő hatása a kilencvenes évek információs társadalmának kialakulásával, a fogyasztást korlátlan, manipulatív módon serkentő globális kommunikációs kultúra elterjedésével vált általánossá. A média által befolyásolva generációk kerültek abba az állapotba, hogy a mesterségesen keltett irreális vágyakat elérhetőnek látták és látják ma is.
Megszűnt a biztonságra törekvés, a takarékosság!
Lapozzon!
Társadalmak sokaságában jelentősen lecsökkent, sőt adott társadalmi rétegekben megszűnt a takarékosság, a biztonságra törekvés szándéka, felváltotta a hitelre vásárlás elsöprő divatja. Természetesen a bankok is gerjesztették ezt a folyamatot, mert a rendelkezésre álló hatalmas pénzeszközök kihelyezése alapvető érdekükké vált.
A kilencvenes években az amerikai hitelpiacon még maga a kormány is jelentős mértékben bátorította az ingatlanpiaci hitelezést. A hiteldömping pedig magával hozta a kockázatkezelés devalválódását. Az évek során - elsősorban Amerikában - igen jelentős mennyiségű, nagy kockázatú hiteltömeg jött létre. Ezeket a kétes értékű hiteleket az amerikai bankok aztán szépen „becsomagolva”, kockázati jellemzőjük eltüntetésével, refinanszírozásként eladták a világ bankhálózatában. Lényegében az amerikai pénzügyi szektor sok-sok döntéshozóinak felelőtlensége elért egy kritikus tömeget és bedőltek a hitelek, elkezdődött a pénzügyi válság, első ütemben magával rántva mindazokat a pénzintézeteket, amelyek vettek ezekből a hitelcsomagokból.
A hitelválság bizalmi válsággal járt együtt, aminek már közvetlen gazdasági hatása is lett. Így okozta a hitel-lufi kipukkanása a tőzsdei lufi durranását is. A tőzsdei válság hatalmas értékcsökkenéssel járt és jár, mert - amint ilyenkor lenni szokott - az inga túllendült, és a világ nagy vállalatainak értéke jóval a valós értéke alá csökkent. Ez és a fogyasztás drámai csökkenése értelemszerűen jelentős visszaesést eredményezett, amely már gazdasági válságként terült szét a világban.
Egy–másfél év alatt összeomlott a neoliberális gazdaságpolitika, a piaci fundamentalizmus. Kiderült, hogy nem lehet mindent a piacra bízni, mert a profitéhség nem önkorlátozó. Az elmúlt évtizedben mindezt nagyon jól tudták azok az országok kormányai, ahol finomhangolással korlátozták a profitvágy társadalomromboló hatásait. Németország, a skandináv országok, Szlovénia, Ausztria és még mások, óvatos gazdaságpolitikával igyekeztek korlátozni a piac negatív hatásait, igaz még nekik sem mindig sikerült. Olyan országok, ahol elsöprő módon érvényesült ez a neoliberális gazdaságpolitika, lényegesen kiszolgáltatottabbá váltak. Ebbe a csoportba tartozik a volt szocialista országok nagyobbik része, élén Magyarországgal.
Mindezek következményeként széles körben hangoztatott tanulság: a mindenkori kormányoknak az ország kiegyensúlyozottabb működésében az eddigieknél nagyobb a szerepe és felelőssége. Elsősorban a gazdasági környezet szabályozásával kell és lehet a tőke által vezérelt gazdaság és a tőke nélküli társadalom közötti egyensúlyt kialakítani. Ezzel megnőtt a kormányok felelőssége (nem lehet mindent a piacra bízni), ami azt is jelenti, hogy a válságkezelés sem állhat csupán a makrogazdasági, fiskális korrekciókból.
Magyarországról a globális méretű válságokkal kapcsolatban két dolgot kell feltétlenül megjegyezni:
Lapozzon!
1. Magyarországon nem keletkeztek hatalmas megtakarítások, amelyeket kétes értékű hitelek megvásárlására lehetett volna fordítani, mint ahogy azt Izland tette, ahol jelentős mennyiségben saját és angol betétek halmozódtak fel. A magyarországi bankok nem vásároltak mérgezett hitelcsomagokat, így a pénzügy világválság közvetlenül nem érinti őket. (Néhány, Magyarországon működő leánybank lehet közvetve érintett az anyacége által, de megfelelő pénzügyi felügyelettel ennek begyűrűzése kivédhető. )
2. Magyarország gazdaságában a tőzsde nem játszik meghatározó szerepet (sajnos, mert az egy fejlettebb gazdasági stádiumot jelentene), tehát annak válsága sem lehet oka a hazai állapotoknak. Az igaz, hogy a tőzsdeválság, mint általános gazdasági válság - elsősorban a magyar exportra - már valóban hatással van. Természetesen egyetlen ország sem kerülheti el a kétfajta világválság hatását. De a hatás mértéke az adott ország közvetlen érintettségétől és az ország gazdaságának állapotától, kiszolgáltatottságától függ. Ezek alapján kijelenthető, hogy a magyar gazdaság, az államháztartás mélyrepülése nem a világválságokkal kezdődött.
Már 6–7 évvel ezelőtt elindult az a folyamat, amelynek eredménye az ország jelenlegi állapota. Ezért a többségében hibás, állandóan változó kormányzati politika a felelős. Négy év túlköltekezés és egyhelyben topogás, majd három év megalapozatlan, téves és kapkodó korrekciós kísérletei vezettek ide.
A felelősség kérdésén túl felsorolhatóak mindazok a legfontosabb lépések, amelyeket ezekben az években a kormányzatok mellőztek: tartalomvezérelt szerkezeti reformok, a gazdaság dinamizálása, társadalmi és szociális gondok kezelése, a korrupció visszaszorítása, közbiztonság, piacvédelem stb., mint a gazdaságot közvetlenül érintő és elmaradt programok; vagy azok, amelyeket inkább elhagyhattak volna: a közigazgatás, az oktatás, az egészségügy, a tudománypolitika szétzilálása, gazdátlansága, esetenkénti rombolása.
Mindez az ország működésének többéves stagnálását, nagyon sok területen a visszaesését eredményezte, nem beszélve a jelentős nemzetközi bizalomvesztésről. Ezeknek az éveknek eredményeként Magyarország a régió éllovasából egy program nélküli, vergődő gazdaságú és rendezetlen társadalmú országgá vált, ahol a gazdaság dualitásának következményeként leginkább csak a nemzetközi vállaltok prosperálnak.
Nem az a baj, hogy a válságkezelő politikusok zöme nem fogadja el, hogy a jelenlegi állapot nem elsősorban a világválság következménye, hanem az, hogy a válság kezelésében nem foglalkoznak az igazi bajok orvoslásával. Ha jól megnézzük, működésében vegetál az ország, néhány probléma reaktív kezelésén túl csupán fiskális „válságkezelés” folyik. A hatékony megoldáshoz több területen kellene - megfelelően előkészített programok alapján - a válságkezeléssel együtt az építkezést is elkezdeni.
És ehhez messze nem elég a jelenlegi, alig egyéves mandátum, ehhez koncepcióra, stratégiára, többéves programra van szükség. Ebből az is következik, hogy a válságkezelő kormány legfeljebb néhány, külföld számára is eladható, tagadhatatlanul szükséges és sikeresnek tűnő makrogazdasági korrekciót tud – sokszor súlyos áron – felmutatni, de közben az ország forrás és értéktermelés szempontjából tovább süllyed. Minden sikernek tűnő eredmény ellenére süllyed, mert ezek a válságkezelési törekvések nem illeszkednek semmiféle távlatos programba, hisz’ nincs is ilyen. Nem politikai, hanem valóban racionális okokból kijelenthető, hogy a kilábalás szempontjából jelenleg minden hét veszteség.
A szerző az Ericsson Magyarország korábbi vezérigazgatója, majd előző elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.