BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság: Amerika egyre optimistább, Kelet-Európa "gyengélkedik"

Miközben az Egyesült Államokban optimizmusra okot adó adat jelent meg a munkahelyek alakulásáról, és ez kedvezően hatott a tőzsdékre, a kelet-európai gazdaságok, sőt a nyugat-európai autógyárak is "gyengélkednek".

Bajnai Gordon miniszterelnök idehaza azt mondta: a kormány olyan takarékos költségvetést készít jövőre, amely megfelel a magyar GDP várható csökkenésének.

Az Egyesült Államokban júliusban a vártnál kevesebb, 247 ezer munkahely szűnt meg a mezőgazdaságon kívüli ágazatokban. A munkanélküliségi ráta 9,4 százalékra csökkent az előző havi 9,5 százalékról. A ráta első ízben csökkent tavaly április óta. A hírre a negatív tartományból pozitívba ugrottak a vezető nyugat-európai tőzsdeindexek, és erősödött a dollár. A szolgáltatásban 119 ezer, az árutermelésben 128 ezer munkahely szűnt meg júliusban, a feldolgozóiparban 52 ezer. A gazdasági válság 2007. decemberi kezdete óta 6,7 millió munkahely szűnt meg az Egyesült Államokban.

Európában viszont továbbra is "szenvednek" az autógyárak; egyelőre nem látszik, hogy valóra válnának a német Daimler autógyárnak a fellendüléséhez fűzött reményei, a cég eladásai világszerte csökkentek júliusban tavaly júliushoz képest. Estek a BMW eladásai is, míg az Audi az élénk kínai keresletnek köszönhetően növekedésről számolt be. A Daimler pénteki beszámolója szerint a Mercedes, az AMG, a smart és a Maybach márkákból összesen 93.900 darabot értékesítettek világszerte, ami 11 százalékkal kevesebb, mint egy éve. Az alapmárka, a Mercedes-Benz eladásai 10 százalékkal, 83.500 darabra csökkentek. Az egyetlen növekvő piac Kína volt, ahol az eladások 34,9 százalékkal emelkedtek. Óriási volt hanyatlás a japán és az amerikai piacon, itt 28,6, illetve 24,2 százalékkal estek az eladások.

A válság hatására a bevezetett roncsprémium-akcióknak köszönhetően idén a vártnál jobb készpénzpozícióban, de nem jobb eredménnyel zárnak az európai autógyártók. A válság előtti keresleti szint elérésére 2014-ig nincs is esély - áll a Calyon Banknak az MTI-hez eljuttatott elemzésében. A válság nyertese a Fiat és az agresszív üzletpolitikát folytató Volkswagen lehet. A Calyon Bank szakértője szerint a német roncsprémium keretében idén összesen mintegy másfél millió autót adnak el, a franciáknál ugyanez a szám 300 ezer. Mindent egybevetve a programok idén 2 millióval növelik az új autók értékesítését Európában, így az összes eladások "csak" 8,5 százalékkal esnek vissza tavalyhoz képest, összesen 12,4 millióra.

Kedvezőtlen hír, hogy az Opelre pályázó, kanadai autóalkatrész-gyártó Magna International Inc. 205 millió veszteséget szenvedett el a második negyedévben a gazdasági válság járműiparra gyakorolt hatása miatt. A Magna pénteki beszámolója szerint a veszteség részvényenként 1,83 dollár volt, míg egy évvel korábban még 227 millió dolláros nyereséget termelt, részvényenként 1,98 dollárt. A június 30-val végződő, második negyedévben az értékesítés árbevétele 45 százalékkal 3,71 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 6,71 milliárdról.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.