Amíg a Nielsen Fogyasztói Bizalmi Indexe júliusban és augusztusban az idei legmagasabb szintet érte el 48 ponttal, addig szeptemberben a mutató 42 pontra változott. Ezzel megtört a márciusi, idei mélypontot jelentő 37 pont óta folyamatosan javuló trend. Pedig a júliusi és augusztusi mutató is még mindig messze elmaradt attól, amit optimistának nevezhetnénk.
Az index mindhárom összetevőjét negatívabban ítélték meg a válaszadók szeptemberben, augusztushoz képest. A hazai munkalehetőségeket a következő tizenkét hónapban a kutatásban részt vettek 52 százaléka tartja rossznak, további 42 százalék pedig nem túl jónak.
Személyes anyagi helyzete, szintén a következő tizenkét hónapban, a megkérdezettek 44 százaléka szerint lesz rossz. „Nem túl jó”, mondta 43 százalék. A mai árakat és az ön személyes anyagi helyzetét figyelembe véve a jelenlegi időszak mennyire alkalmas az ön számára szükséges és kívánatos termékek megvásárlására? A kérdésre 40 százalék felelt úgy, hogy rossz, 49 pedig azzal, hogy nem túl jó.
Matematikailag a fogyasztói bizalmi index nulla és 200 pont között lehet, de gyakorlatilag általában a jónak tekinthető 133 és a kevésbé jó 67 pont között szoktak mozogni a számok. A szeptemberi, 42 pontos mutatóhoz képest érzékelhetően bizakodóbbak a főiskolát és egyetemet végzettek, budapestiek, valamint a legnagyobb jövedelműek.
Szembetűnik, hogy minél iskolázottabbak a válaszadók, annál magasabb az indexük. A főiskolát és egyetemet végzetteké 60 pont. Viszont az alacsonyan iskolázottak szeptemberre különös mértékben leszakadtak; 22 pont az átlaguk, szemben az országos 42-vel. Regionális tekintetben az országot jelentősen meghaladja 58 ponttal a budapestiek indexe, de az ő körükben is érezhetően visszaesett a bizalom.
A megkérdezettek magasabb jövedelme egyben nagyobb fogyasztói bizalommal jár együtt. A havi nettó 100 ezer forintnál magasabb jövedelműek mutatója 57 pont. A kis jövedelműek fogyasztói bizalma nagyon alacsony, szeptemberben 24 pont.
Ön milyen kilátásokat jósol a hazai munkalehetőségekre a következő tizenkét hónapban? (válaszadók,%)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.