A program az amerikai szövetségi kormány gazdaságélénkítő csomagjának a része, amely egyebek mellett a fogyasztás fokozásával törekszik kilendíteni a gazdaságot a válságból.
A Készpénzt a készülékekért elnevezésű program az energiaügyi minisztérium napokban benyújtott terve szerint Kaliforniában kezdődik el áprilisban. A 35,2 millió dolláros állami program három készülékkategóriára fog kiterjedni: az új mosógépet vásárlók 100 dollár támogatást kapnak, aki pedig újra cseréli régi hűtőgépét vagy légkondicionáló berendezését, annak 75, illetve 50 dollárt térít vissza az állam.
A támogatás az "energia csillag" megjelölésű készülékek vásárlása esetén érvényes; ezek a berendezések általában 10-30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak a többi terméknél.
Szövetségi szinten az amerikai kormány 300 millió dollárt különít el a roncskészülék programra; a korábbi, az energiatakarékos kocsik vásárlására ösztönző roncsprémium programmal szemben a háztartási készülékek cseréjét a szövetségi államok fogják irányítani. New York államban - Kaliforniától eltérően - 75 dollár támogatást kapnak azok, akik régi mosó- és hűtőgépüket becserélik, a mélyhűtők esetében 50 dollár lesz a visszatérítés összege.
A roncskészülék program érdekessége, hogy a fogyasztók nem tudják majd leadni régi berendezéseiket központi telephelyeken az újak vásárlásakor, de bizonyítaniuk kell, hogy megszabadultak tőlük.
Az Obama-kormány szerint sikerrel járt a nyári roncsprémium program: az amerikaiak 700 ezer új kocsit vásároltak; 4500 dollárig terjedő szövetségi támogatást kaptak, amikor új, környezetkímélő autókat vettek régi, nagy fogyasztású járműveik becserélése mellett. A kongresszus a júliusi-augusztusi program népszerűsége miatt megháromszorozta az eredetileg 1 milliárd dolláros programot.
A bírálók szerint azonban a program kudarcot vallott, részben azért, mert az állami támogatás az amerikai gyártók helyett nagyrészt a külföldi vállalatokat segítette. Az adófizetők pénzéből finanszírozott programmal a kormány ugyanis a detroiti gyárakat akarta feléleszteni, de az eladott autók 60 százaléka külföldi volt; az értékesített legnépszerűbb japán és koreai modellek közé csak két amerikai autó került be.
A bírálók azért is kudarcot emlegettek, mert az autóeladások szeptemberben 23 százalékkal csökkentek az előző hónaphoz képest; a roncsprémium program által kiváltott vásárlási láz után a kereslet visszaesett. A bírálók igazolva látták azokat a korábbi jóslatokat, hogy az augusztusi magas eladási mutatókat csak azért sikerült elérni, mert a fogyasztók előbbre hozták a későbbre tervezett vásárlásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.