A kereskedelem volumene több mint tíz százalékkal csökken az idén, nagyrészt a belső kereslet és a termelés visszaesése, de a kereskedelmet finanszírozó, elérhető források hiánya miatt is. Hogy a jövő év meghozza-e a gyógyulást, egyelőre nyitott kérdés. Noha a nyáron már mutatkoztak biztató jelek, az élénkülés csalóka és törékeny, s bármilyen váratlan fejlemény a részvények vagy a valuták piacán megrendítheti ismét a fogyasztói és az üzleti bizalmat, s a kereskedelem további visszaeséséhez vezethet – írja a Népszabadságban megjelenő írásában a WTO elnöke.
Ha a kereskedelem gyengélkedik, azt mindig a legszegényebb országok sínylik meg leginkább. Ők nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy élénkítő csomagokat üssenek össze, vagy a válság sokkhatását tompítandó, mentőövet dobjanak a bajba került iparágaknak. Az ő gazdasági aktivitásukban a kereskedelemnek kiemelkedő szerepe van, és kétségkívül ez számukra a válságból kivezető legjobb út.
A sors fintora, hogy a világkereskedelem éppen akkor omlott össze, amikor ezek az országok egyre aktívabbaknak mutatkoztak a világpiacon, s exportjuk ebben az évtizedben több mint 20 százalékkal nőtt. A külkereskedelemtől függő nemzeteket tönkretette az export idei drámai visszaesése. A válság kitörése óta a világ legszegényebb országainak exportbevételei 44 százalékkal, 26,8 milliárd dollárral csökkentek.
A WTO miniszteri konferenciája alkalmat teremt arra, hogy áttekintsük, melyek a legjobb lehetőségek a növekedés ösztönzésére és a szegénység enyhítésére ezekben az országokban. Ezek egyike a világkereskedelem rendjéről folyó tárgyalások ún. dohai fordulójának sikeres lezárása 2010 végére, ahogy az a világ vezető politikusainak, nyilatkozataik szerint, a szándékukban áll. Ez a megállapodás lenne az egyik leghatékonyabb eszközünk arra, hogy elérjük az ENSZ ún. millenniumi fejlesztési céljait.
Igazából mindannyian tisztában vagyunk vele, mit kellene tennünk, a dohai forduló mégis alapvető félreértések áldozata lett. Félreértéseké arról, hogy 1. miért 2. hogyan kereskednek az egyes országok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.