Jövőre megváltoznak a közlekedési eszközök bérbeadására vonatkozó teljesítési hely szabályok, és ez jelentősen átalakíthatja a jellemzően nagy értékű, a magyar társaságok vezetői részére külföldről bérelt személygépkocsikra létrejött adóoptimalizációs struktúrákat. A meghatározó tényezők közül a forgalmi adót érintő változások lesznek jelentősek.
A jelenlegi gyakorlat szerint a vállalatok külföldről - a legtöbbször Németországból - bérbe vett autókat bocsátanak vezetőik részére. A bérletről – a jelenlegi gyakorlat szerint - német forgalmi adót tartalmazó számlát kapnak, a német áfa ugyanakkor nem maradt „elsüllyedt költség” a magyar cégeknél. Az EU egységes visszatérítési rendszerében ugyanis a német adóhatóság rendre visszautalta a bérleti díjak áfáját. Az uniós áfa-direktívával összhangban jövőre életbe lépő új teljesítési hely szabályok azonban megszüntetik ezt az „idilli” állapotot.
Azt, hogy a bérbe vételről jövőre áfás számlát állítanak-e ki a vállalkozás számára, három tényező befolyásolja; a bérbeadási időtáv, a bérlő adóalanyisága, és hogy ténylegesen melyik államban használják az autókat.
A megváltozott szabályok alapján a magyar cég abban az esetben fog németországi áfát tartalmazó számlát kapni a bérbe vételről 2010-ben is, amennyiben a magyar cégek 30 napnál nem hosszabb időszakra bérlik és Németországban veszik át az autókat. Bizonyos esetben azonban felmerülhet a rendeltetésszerű joggyakorlás adóhatóság általi vizsgálata is.
Egyéb esetekben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát fog kiállítani a bérbeadásról a magyar társaság számára, melynek értéke után a magyar bérlő lesz az adófizetésre kötelezett, azonban a gépkocsik bérleti díjának áfája nem lesz levonható! A 2009-ig érvényes adókörnyezetre kialakított struktúrákat tehát mindenképpen felül kell vizsgálni, vajon megéri-e azokat alkalmazni jövőre is. „A jövő évi áfa változások mellett a döntéshozók biztosan figyelembe fogják venni a hazai regisztrációs adóterheket is, s az idei optimum helyett a legkisebb rossz elve mentén fogják majd megtalálni az új megoldásokat. Mozgásterük így meglehetősen leszűkül.”- mutatott rá Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adócsoportjának vezetője.
Az új - teljesítési hely - szabály szerint a 30 napnál nem hosszabb bérbeadás után abban az államban kell áfát fizetni, ahol az átadás megtörténik. Eszerint, illetve az adófizetésre kötelezettre vonatkozó, januártól hatályos új szabályok szerint ha a magyar társaság Magyarországon veszi át az autót, azután neki kell megfizetnie az áfát 25 százalékos kulccsal. A 30 napnál hosszabb bérbeadás esetén amennyiben a bérlőnek van a saját állama szerinti adószáma, akkor adóalanynak minősül. 2010-től pedig, ha az adóalanyoknak történő hosszú távú bérbeadás teljesítési helye másik államban van, az adóalanynak minősülő bérlő a saját bevallásában kell hogy megfizesse az adót: ilyen esetben a német bérbeadó áfát nem tartalmazó számlát állít ki a magyar bérlőnek.
2010-ben, az új áfa szabályok miatt a külföldről 30 napot meghaladóan autót bérlő magyar társaságok tehát jellemzően az ideihez képest 25 százalékos többletköltséggel kell, hogy tervezzenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.