Tavaly decemberben lépett hatályba a megújult, eredetileg 2004-ben kidolgozott szabályrendszer, amelynek felülvizsgálatát két tényező motiválta - tudatta a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium. Egyrészt az indokolta a változás szükségességét, hogy megvizsgálták az elmúlt években végrehajtott ellentételezési programokat, s ezek gyakorlati tapasztalatait csokorba gyűjtötték. Emellett az is szükségessé tette a változtatást, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Védelmi Ügynökség égisze alatt létrejött Ellentételezési Magatartási kódexhez, azaz harmonizálni kellett a hazai szabályozást az európai ellentételezési gyakorlattal.
Az Ellentételezési Bizottság által jóváhagyott új ellentételezési irányelvek kiemelt prioritást biztosítanak a magyar védelmi és biztonsági ipar fejlesztésének, de emellett azokat a tudásalapú ágazatokat is bekapcsolja az ellentételezés lehetséges területei közé, amelyek a gazdaságfejlesztés priorizált területei vagy fejlesztésük közvetve hozzájárulhat az Európai Védelmi Technológia és Ipari Bázis megszilárdításához.
A megújult szabályok szerint ellentételezést a repülőgép- és űripar, a védelmi és biztonsági ipar fejlesztése, az információs és kommunikációs technológiák (IKT); az elektronika; a biotechnológia és élettudományok; a megújuló energiák; a környezetvédelmi ipar; az anyagtudományok, nanotechnológia; valamint a logisztikai központok kialakítása és hálózataik fejlesztése területén lehet csak a továbbiakban teljesíteni. Ugyanakkor az ellentételezés teljesítése és vele járó adminisztráció is egyszerűbb és átláthatóbb lesz, mivel az új szabályok a bruttó 100 százalékos kötelezettség elérését írják elő.
A legismertebb és legnagyobb ilyen ellentételezési megállapodás a 2001-ben kötött, majd 2003-ban módosított Gripen-offset volt. Eredményeként 789 millió euró (7,4 milliárd svéd korona, illetve közel 198 milliárd forint) értékű többletbefektetést hajtottak végre, illetőleg többletexportot bonyolítottak svéd vállalatok Magyarországon/Magyarországgal. (A befektetések értéke 57,8 milliárd, a többletexporté közel 140 milliárd forint értékű volt.) A Honvédelmi Minisztérium által tíz évre bérelt vadászgépek bérleti díjának 110 százalékát kitevő gazdasági program teljesítését vállalta a svéd cégcsoport ipari beruházásokkal és a hazánkból történő export növelésével. A Gripen-ellentételezési program mellett Magyarország számos további offset megállapodást kötött más országokból származó beszerzésekre.
A vásárló számára az ellentételezés azért előnyös, mert csökkenti a beszerzésnek az államháztartási hiányt növelő hatását. Emellett számos közvetett pozitív hatással is jár: a többi között hozzájárul a hazai beszállítói hálózat bővüléséhez; új technológiák meghonosodásához; a regionális különbségek csökkentéséhez; illetve növeli a foglalkoztatottságot és az adó- és járulékbevételeket is. Ráadásul a megfelelően összeállított ellentételezési szabályok kialakításával elősegíti a vásárló ország gazdasági, ipari és kereskedelempolitikai célkitűzéseinek megvalósítását, vagyis a gazdaságfejlesztés eszközeként hat. Az e programokért felelős gazdasági tárca 2002–08 között 15 offset megállapodást kötött, összesen több mint 295 milliárd forintnyi kötelezettséggel.
Fontosabb offset programok
- Gripen vadászgépek
- A HM gépjármű-modernizációs programja (Ikarus Trade Kft., Rába Jármű Kft.)
- HM-es URH-rádió-tender (Kongsberg Defence Communications)
- Epicos e-kereskedelmi projekt
- Gripen kommunikációs és fegyverzeti rendszerek
- Raytheon AMRAAM rakéták
- Raytheon Maverick rakéták
- Zeiss és Rafael (lézertechnológiai képzés, magyar egyetemekkel és kutatóhelyekkel való együttműködés)
- Rohde & Schwarz föld-levegő-föld rádiókommunikációs berendezés
- Diehl–Raytheon Sidewinder rakéták
- A NATO AWACS flottájához való csatlakozás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.