A lap szombati számában Téves diagnózis, téves terápia című írásában Surányi kijelenti: mindenekelőtt a devizatartalék elégtelen szintje miatt kényszerült Magyarország az elsők között nemzetközi hitelért folyamodni 2008 őszén, a globális pénzügyi válság kirobbanása után. Eközben a kormány, a jegybank és az elemzők az államadósság és a devizahitelek magas állományában jelölték meg a sérülékenység okát.
A téves diagnózist téves terápia követte. A költségvetés hiányát a válságban indokoltnál nagyobb mértékben igyekezett csökkenteni a kormány, mert elsősorban ezt szorgalmazta a jegybank és a részben a nemzetközi szervezetek is. Ennek nyomán azonban csak mélyült a krízis. A jegybank az alacsony devizatartalék-szint miatt "majdnem lefegyverezve szemlélte az eseményeket".
Nagyon összeszűkült, de megmaradt mozgásterében is szinte lebénult - írta Surányi, aki szerint az ortodox gondolkodásmód megakadályozta a jegybankot, hogy újszerű eszközöket vessen be, megkönnyítse a magánberuházások finanszírozását. Így a rossz szerkezetben és az eredetileg meghirdetett túlzott költségvetési kiigazítással együtt a monetáris politika is hozzájárult ahhoz, hogy a gazdaság a szükségesnél nagyobbat zuhant.
Az írás 2006 nyaráig megy vissza, amikor a magyar gazdaság a szakadék szélén táncolt a megelőző évek felelőtlen gazdaságpolitikája miatt. Sajnos, a 2006-ot követő kiigazítás gazdaságpolitikai keverékét, a költségvetési és a monetáris politika együttműködését továbbra is a kölcsönös bizalmatlanság és összehangolatlanság jellemezte. (Ellentétben a jóval kisebb méretű 1995-ös csomag bevezetését követő helyzettel.)
A megszorítás szerkezete is kifejezetten hátrányosan érintette az üzleti szektort, illetve a növekedési kilátásokat. Egyetlen olyan eleme sem volt, ami érdemben javította volna az üzleti környezetet, a versenyképességet. Nemcsak hozzájárult a munkanélküliség növekedéséhez, hanem csökkentette a gazdaság középtávú növekedési potenciálját is.
Ebből a jegybank is kivette a részét. Politikájával fékezte az exportot, ösztönözte az importot, visszafogta a kis- és közepes vállalkozásokat, korlátozta a munkahelyteremtést, tovább pörgette főleg a lakossági hitelkeresletet, mérsékelte a belföldi pénzügyi megtakarítást. Indokolatlanul drágította a forintban fennálló államadósság finanszírozását, és mindezek következtében rontotta a külső egyensúlyt, és növelte az ország egyoldalú külső pénz- és tőkepiaci függőségét.
Ebben az állapotában csapott le a magyar gazdaságra a globális pénzügyi válság 2008 őszén. Ám Surányi leszögezi: a gazdasági folyamatok fenti jellemzői sem adnak választ arra a kérdése, miért Magyarország fordult az első között a nemzetközi intézményekhez segítségért. A külső források ugyanis minden ország számára elapadtak, a nemzetközi pénz- és tőkepiacok globálisan befagytak.
A külföldi szakértők és a magyar hatóságok a következő diagnózist állították fel: a likviditási válság azért érintette érzékenyebben Magyarországot, és azért kellett külső segítséget igénybe vennie, mert nagyon magas volt az államadósság és a fedezetlen devizahitelek állománya. Ám a nemzetközi hitel felvétele után az ország megítélése úgy vált kedvezőbbé, hogy az államadósság látványosan növekedett, a hitelállomány meg alig változott.
A két említett, s általánosságban elfogadott tényezőnél sokkal súlyosabb sérülékenységet okozott és okoz az évtizedek alatt - és kiváltképp az 1995 és 2001 közötti jelentős javulás után - újra felhalmozott külső egyensúlyhiány. Az igazi veszély - hangsúlyozza Surányi - minden gazdaságpolitika számára éppen az: ha túlzottan függővé válik a külföldi megtakarításoktól, a nemzetközi pénz- és tőkepiacoktól. A függőség kialakulása mögött persze a hosszú időn át az elviselhetőnél lényegesen nagyobb költségvetési hiány és a szükségesnél folyamatosan jóval kisebb lakossági pénzügyi megtakarítás húzódik meg.
A költségvetési sokk, a monetáris sokkal együtt drámai belföldi keresletcsökkenést idézett elő. Mind a beruházási, mind pedig a fogyasztói kereslet a termeléssel együtt összeomlott. Ennek következtében már 2009 elején látszott, hogy a külső egyensúly a vártnál is sokkal jobb lesz. De a fordulat egyáltalán nem kedvező: mert szemben a 1995-ös kiigazítással nem az export felfutása, hanem a belső kereslet teljes összeomlása, a gazdaság túlhűtése miatt következett be.
A válság legelején eleve négy százalék körüli szintre állíthatták volna be a hiányt – hiszen nem a deficit mértéke és nem is az államadósság szintje okozta a sérülékenységet. De nem ez történt. Többek között ezért még az elkerülhetetlennél is nagyobb lett a válság, a gazdaság négy-öt százalék helyett hat-hét százalékot zuhant. A kilábalás később indult meg, miközben a költségvetés deficitje és az államadósság szintje az eredetileg megcélzottnál magasabb lett.
Surányi György azzal zárja elemzését: a költségvetési és monetáris politika átgondolása nélkül történelmi léptékű leszakadás, szociális szétesés fenyegeti az országot.
Mint ismeretes, a Sólyom László által életre hívott Bölcsek Tanácsának egyik tagja, Csermely Péter tegnap arról beszélt, hogy Magyarországot 20-30 év múlva a szétesés fenyegeti, ha nem erősítjük meg az iskolai értékrendet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.