A javulás még csak a pályázati döntéshozatali szakasznál mérhető igazán, de ha a „gyorsító” intézkedéseket sikerül integrálni, akkor a gyorsulás az ÚMFT végrehajtási szakaszában is éreztetni fogja hatását. Az NFÜ intézkedéseinek egyes elemeit, elsősorban a késedelmi kamatot, illetve az előlegfolyósítást nemzetközi fórumokon is jó gyakorlatokként említik.
Három, egymással összefüggő cél
• Az ÚMFT forrásainak felhasználásával kapcsolatos feltételek könnyítése.
• A pályázók adminisztratív terheinek csökkentése.
• A lebonyolítás gyorsítása a gazdasági válság hatásainak tompítása érdekében.
Pénzügyi jellegű intézkedések:
• • A kedvezményezettek likviditási problémáinak áthidalására 40%-ra emelkedett az előleg felső határa, egyszerűsödött a folyósítási eljárás, és meghosszabbodott az előleggel való elszámolás határideje.
• • Késedelmi kamatot vezettünk be arra az esetre, ha a lebonyolító szervezet a meghatározott kifizetési határidőt neki felróható okokból elmulasztja. (A késedelmi kamatot a támogatás kedvezményezettje kapja.)
• • A gazdaságfejlesztési projekteknél korábban jellemző 30–40%-os támogatásintenzitás 50, a leghátrányosabb helyzetű térségekben akár 70%-ra emelkedett.
• • Felgyorsult a kifizetési folyamat.
• • Enyhültek a pénzügyi biztosítékokhoz kötődő kötelezettségeket.
Nem pénzügyi jellegű intézkedések
• • A projektgazdák alapvető érdekeinek védelmében meghatároztunk bizonyos eljárási alapelveket (pl. jogszabályok megtartása és másokkal való megtartatása, egyenlő bánásmód, tisztességes ügyintézéshez és határidőben hozott döntéshez való jog, jóhiszeműség, költségtakarékosság).
• • Enyhültek a biztosítéki terhek (mentesül a biztosítéknyújtási kötelezettség alól a közhasznú szervezetnek minősített nonprofit gazdasági társaság, az 50 millió forint alatti támogatásban részesülő projekt).
• • Lehetségessé vált az árbevétel-növekedési elvárás átváltása létszámmegtartásra a gazdaságfejlesztési projektek esetén.
• • A projekt kiválasztási folyamatot lényegesen felgyorsító normatív pályáztatási eljárást már szélesebb körben alkalmazzuk, továbbá a normatív pályáztatás eljárásrendje egyszerűsítésre került, ami csökkenti az átfutási időt.
• • A hosszú átfutási idejű támogatási szerződések megkötése helyett bevezetésre került az ún. támogatási okirat.
• • Szűkült a pályázati adatlaphoz kötelezően csatolandó mellékletek köre.
• • Kezelhetőbbé váltak a pályázati felhívások módosításai a kedvezményezettek számára. A módosítást követően legalább 21 nap áll a pályázók rendelkezésére a pályázat beadásáig
• • Egyszerűsödtek a dokumentumalapú ellenőrzések.
• • Felgyorsultak a szerződéskötések: egyes, korábbiakban a szerződéskötéshez és/vagy a pályázat benyújtásához kapcsolódó dokumentumokat csak az első kifizetéskor ellenőrizzük.
• • A szerződésmódosítások számának csökkentésére és az eljárás felgyorsítására egyértelmű szerződésmódosítási típusokat határoztunk meg, egyes esetekben pedig a szerződés módosítását egyszerű adatbejelentéssel váltottuk ki.
• • Közlekedésfejlesztési kiemelt projektek esetében speciális „gyorsított” kiválasztási eljárásrendet vezettünk be.
• A gazdasági válság által leginkább sújtott kis- és középvállalati szektor támogatására kb. 400 millió eurónyi közösségi forrás került átcsoportosításra a Gazdaságfejlesztési Operatív Programba.
Az EU támogatások felhasználásának általános céljai
• használjuk fel határidőre („abszorpció”)
• ne fizessük vissza („szabályszerűség”)
• ne kerüljön sokba („hatékonyság”)
• se az intézményrendszernek (költség)
• se a projekt gazdáknak (költség, idő)
• járuljon hozzá az ország fejlődéséhez („eredményesség”)
A megvalósítás felgyorsítása érdekében tett intézkedések és eredmények
2009 során számos lépés történt az ÚMFT forrásainak felhasználásával kapcsolatos feltételek könnyítésére, a pályázók adminisztratív terheinek csökkentésére, a lebonyolítás gyorsítására, illetve a gazdasági válság hatásainak tompítására.
Pénzügyi jellegű intézkedések
• • Az előleg maximum 40%-ra emelése, folyósítási eljárás egyszerűsítése és az előleggel való elszámolás határidejének kiterjesztése. (Ez az intézkedés a kedvezményezettek likviditási problémáinak áthidalását segíti. Az igényelhető összeg a vállalkozások számára a projekt megítélt támogatásának maximum 40%-a, legfeljebb azonban 300 millió forint. Az első félévben így összesen 220 Mrd Ft-nyi előleg kifizetése történhetett meg. Ez komoly többletforrást jelentett a kkv-szektornak, ami azért különösen fontos, mert a kis- és közepes vállalkozások adják a magyar munkahelyek 65-70%-át. A könnyítés a válsággal leginkább sújtott szektorokban igényelhető. (Egyéb konstrukciók esetében az igényelhető előleg a megítélt támogatás összegének legfeljebb 35%-a, de minimum 25%.)
• A kifizetés határideje 60 napról 15-re csökkent. Az előleget lehet igényelni és kifizetni részletekben is. 6 hónap helyett elég 8 hónappal később benyújtani a végső kifizetési kérelmet (és ezáltal a tényleges elszámolást).
• • Késedelmi kamat bevezetése a végrehajtó intézményrendszer terhére: ha a lebonyolító szervezet meghatározott kifizetési határidőt neki felróható okokból elmulasztja, késedelmi kamatot köteles fizetni a kedvezményezett részére. A gyakorlatban nem jellemző, maximum néhány tízezer forint havonta.
• • Növekedett a támogatásintenzitás: jellemzően a gazdaságfejlesztési projekteknél korábban 30–40%-os támogatást kaphatott a pályázó, de a jövőben 50, sőt a leghátrányosabb helyzetű térségekben akár 70%-os támogatási arány is elérhető.
• • A kifizetések felgyorsítására a hitelesített számlamásolatok benyújtása alóli felmentés összeghatárát 100 e Ft-ról 500 e Ft-ra emeltük a 25 MFt feletti támogatással megvalósuló projektek esetében. Ez a kedvezményezettek elszámolásainak gyorsabb átfutását tette lehetővé.
• • Speciális szabályok az időközi kifizetésekre: költségek összefoglalója, online számlanyomtatvány-kitöltő alkalmazása, átalánymódszertan kidolgozása az ERFA-projektekre
• • A pénzügyi biztosítékokhoz kötődő kötelezettségek enyhítése:
– a kedvezményezetteknek nem kell azonnali beszedési megbízással meghatalmazni a közreműködő szervezetet,
– a nonprofit szervezetekre nem vonatkozik a biztosítékadási kötelezettség,
– a biztosíték-adási kötelezettség alóli kivétel 10 millió Ft-ról 25 millió Ft-ra nőtt,
– a fokozatos biztosítékadás is lehetséges: nem kell a teljes jóváhagyott támogatás erejéig, elég mindig az aktuálisan igényelt finanszírozás erejéig.
• Az NFÜ intézkedéseinek egyes elemeit, elsősorban a késedelmi kamatot, illetve az előlegfolyósítást nemzetközi fórumokon is jó gyakorlatokként említik.
Nem pénzügyi jellegű intézkedések
• • Eljárási alapelvek meghatározása: olyan eljárási garanciákat fogadtak el, amelyek védik a projektgazdák alapvető érdekeit (pl. jogszabályok megtartása és másokkal való megtartatása,
• egyenlő bánásmód, tisztességes ügyintézéshez és határidőben hozott döntéshez való jog, jóhiszeműség, költségtakarékosság).
• • Biztosítéki terhek enyhítése: a biztosítékmentes kör alanyait és összeghatárát kiterjesztettük: mentesül a biztosítéknyújtási kötelezettség alól a közhasznú szervezetnek minősített nonprofit gazdasági társaság, az 50 millió forint alatti támogatásban részesülő projekt, valamint lehetőség nyílik a lépcsőzetes biztosítéknyújtásra is.
• • A gazdaságfejlesztési támogatásoknál lehetségessé vált az árbevétel-növekedési elvárás átváltása létszámmegtartásra.
• • A projektkiválasztási folyamatot lényegesen felgyorsító normatív pályáztatási eljárást szélesebb körben alkalmazzuk, továbbá a normatív pályáztatás eljárásrendjét egyszerűsítjük, ami az átfutási időt csökkenti.
• • A hosszú átfutási idejű támogatási szerződések megkötése helyett normatív pályázatok esetében bevezettük az ún. támogatási okirat alkalmazását. Nem normatív pályázatok esetében is lehetőség nyílt a támogatási okirat alkalmazására. Ez azt jelenti, hogy a támogatási döntést követő három napon belül értesíteni lehet a kedvezményezettet, hiszen nincs szükség az ő aláírására.
• • Szűkítettük a pályázati adatlaphoz kötelezően csatolandó mellékletek körét. Meghatároztuk azokat a tipikus mellékletfajtákat, amelyek akár azonnal is elhagyhatók a pályázatokból. (Az irányító hatóságok dönthetnek az összes vagy néhány elhagyása mellett.)
• • Kezelhetőbbé tettük a pályázati felhívások módosításait a kedvezményezettek számára. A
• módosítást követően legalább 21 nap áll a pályázók rendelkezésére a pályázat beadásáig.
• • Egyszerűsítettük a dokumentumalapú ellenőrzéseket.
• • Felgyorsítottuk a szerződéskötéseket: egyes, korábbiakban a szerződéskötéshez és/vagy a pályázat benyújtásához kapcsolódó dokumentumokat csak az első kifizetéskor ellenőrizzük. Egyes igazolásokat elegendő az első kifizetési kérelem benyújtásakor rendelkezésre bocsátani (különösen fontos ez az önerő igazolásánál, mert ezzel növeljük a kedvezményezettek likviditását).
• • A szerződésmódosítások számának csökkentésére és az eljárás felgyorsítására egyértelmű szerződésmódosítási típusokat határoztunk meg, egyes esetekben pedig a szerződés
• módosítását egyszerű adatbejelentéssel váltottuk ki.
• • A szerződéskötési fázisba lépni képtelen projektek esetében a támogatásától való elállás lehetőségét egyértelműsítettük. (Ezáltal lehetőség van a forrás életképes projektekkel való lekötésére.)
• • Közlekedésfejlesztési kiemelt projektek esetében speciális „gyorsított” kiválasztási eljárásrendet vezettünk be.
Az elszámolható költségek csoportjainak egyszerűsítése
• Hatóságaink tervezik átalány használatát:
• Az indirekt költségek elszámolására (mind az ESZA, mind az ERFA esetében kialakítás alatt van az elszámolást megalapozó módszertan);
• A teljes projektköltség elszámolására egységköltség alapon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.