A 2008-as harmadik helyről került vezető pozícióba az idén ötödik alkalommal összeállított Országmárka Index (Country Brand Index – CBI) rangsorában. Kanada, a 2010-es téli olimpia házigazdája továbbra is a második helyen, míg az állandó kedvenc Ausztrália két hellyel csúszott lejjebb a ranglétrán. A tíz legértékesebb márka között van Új-Zéland, Franciaország és Olaszország is. A CBI az Egyesült Arab Emirátusokat, Kínát és Vietnámot „születő csillagokként” aposztrofálta, mivel várható, hogy az elkövetkezendő 5 év során a fenti országok a legfontosabb célpontok közé kerülnek. Őket Horvátország, Dél-Afrika és India követi a felemelkedő országok sorában.
A CBI tanulmánya kilenc ország 3000 utazójának tette fel kérdéseit. A tanulmány az országok tudatos márkaépítését elemezve rámutat a kirajzolódó globális trendekre a világ leggyorsabban fejlődő gazdasági szektorával, a 2008-ban 944 milliárd dolláros forgalmat generált nemzetközi turizmussal kapcsolatban.
Vége a plakátos korszaknak: a bölcs kormányok ma már márkaként menedzselik országukat. Márkaként, melynek éppúgy része a kultúra, az exportcikkek és az ingatlanpiac, mint ahogy az adóbevételek is. A turizmus túl nagy ahhoz, hogy ne működjön, szokták mondani, de ha nem fordítunk rá kellő figyelmet, abból a versenytársak húznak hasznot – emelte ki Rene A. Mack, a Weber Shandwick Utazás és Életmód divíziójának elnöke. Az Egyesült Államok például nagyrészt a kormányváltás miatt szerepelt ilyen jól az idén - tette hozzá.
A kutatás során az idén már 102 országmárkát vizsgáltak meg, ami lehetővé tette a regionális csoportosítást is.
Az idei új témák között szerepeltek az országmárka építés gazdasági és politikai szempontjai az országmárkák érzékelt és valós helyzete közti ellentmondások, valamint a 2009-es év turizmusának elsődleges motivációi közé előlépett gazdaságossági szempontok. Az országmárkák rangsorolása mellett elemezték az országimázs-építés és a marketing-kommunikáció trendjeit, részletesen kitérve a top 10 országmárka erősségeire, gyengeségeire, illetve röviden megvizsgálva a 11-20. helyen álló feltörekvő országmárkákat.
Top-tíz országmárka
Forrás: CBI
Helyezés Ország
1. Egyesült Államok
2. Kanada
3. Ausztrália
4. Új-Zéland
5. Franciaország
6. Olaszország
7. Japán
8. Egyesült Királyság
9. Németország
10. Spanyolország
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.