BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

GFK: Bizakodó a magyar lakosság

Mind a komplex Fogyasztói Bizalom Index, mind a Fogyasztói Várakozások Indexe jelentős mértékben emelkedett az előző negyedévi eredményekhez képest – derül ki a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös felmérésének legfrissebb eredményeiből.

Az országgyűlési választások közeledtével egyre inkább fokozódnak a várakozások, a lakosság jelenleg erősen bízik saját és az ország helyzetének javulásában. A Vásárlási Hajlandóság Indexe alig emelkedett, amely azt jelzi, hogy a vásárlási kedv még mindig alacsony, a lakosság továbbra is megfontoltan bánik a pénzével.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) értéke csaknem 20 ponttal emelkedett 2010 első negyedévében, ezúttal 165,9 ponton áll. A tavalyi év azonos időszakához (a válság mélypontjához) képest 50 pontot meghaladó emelkedés figyelhető meg.

A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) jelentős, 33 pontos emelkedéssel jelenleg 208,8 ponton áll. A háttérben a háztartások várt pénzügyi-anyagi helyzetének, és az ország rövidtávú gazdasági helyzetének kedvezőbb megítélése áll. (Előbbi 30, utóbbi 16 ponttal emelkedett.) Tehát a lakosság most nagyon bízik a saját és az ország helyzetének javulásában.
„Törvényszerű, hogy a választások előtt fokozódnak a várakozások, az emberek bizakodóak – ez kézzel fogható a jelenlegi eredményekben is.

A 2006 márciusában mért eredményekhez hasonlóan idén is jelentősen emelkedett (akkor 21, most 33 ponttal) a Fogyasztói Várakozások Indexe. Ugyanígy a komplex Fogyasztói Bizalom Index értéke is megugrott, úgy, mint 2006-ban (akkor 14,2, most 19,8 ponttal). Ugyanakkor azt is érdemes kihangsúlyozni, hogy 2006 márciusában kiugróan magas volt az FBI (204,3), azóta viszont folyamatosan süllyedt – a válság miatt még inkább. Tehát a mostani 165,9 pontos szint erős pozitív bizakodást jelent, de abszolút értékben nem kimagasló” – értékelte a trendeket Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

 

Cikkünk folytatódik! Lapozzon!

A Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI) csak mérsékelten, 5,4 ponttal emelkedett. A 118,2 pontos érték azt jelzi, hogy a vásárlási kedv még mindig alacsony, a lakosság továbbra is megfontoltan bánik a pénzével. A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv szintén csekély mértékben, 7 ponttal emelkedett.

Ezúttal az öt komponensből felépülő komplex mutatószám minden komponense nőtt, egyetlen kivétellel. A háztartások jelenlegi pénzügyi-anyagi helyzetének megítélése nem változott. A háztartások aktuális helyzetüket továbbra is negatívan ítélik meg, de a korábbi 58 százalék helyett már csak 42 százalék vallotta, hogy az anyagi helyzete további romlására számít.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások azt mutatják, hogy nagymértékben lecsökkent azok aránya, akik a ráta további növekedését várják (59-ről 37 százalékra), miközben a ráta 16 éves csúcsra emelkedett.

Az inflációs várakozások csak kismértékben változtak az előző időszakhoz képest: a többség (70%) még mindig az árak emelkedésére számít. A megkérdezettek átlagosan 7,9 százalékos inflációval számolnak a következő 12 hónapban.

A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások változatlanok: a megkérdezettek egynegyede számít az inflációval azonos mértékű jövedelemnövekedésre a következő 1-2 évben, 55 százalékuk az inflációnál kisebb mértékű növekedést vár, vagyis reáljövedelmének csökkenésére számít.

A hitelfelvételi kedv nem változott: a lakosság egyharmada úgy véli, jelenleg nem érdemes hitelt felvenni. A hitelkamatokat illetően sem történt jelentős változás az előző időszakhoz képest: tízből hárman számítanak a hitelkamatok növekedésére a következő 12 hónapban.

A vélemények a megtakarításokról alig mozdultak el az előző negyedévi szinthez képest: a megkérdezettek közel fele (47%) továbbra sem használná fel megtakarításait, hogy ebből finanszírozzon egy nagyobb, korábban tervezett vásárlást.

A lakásvásárlást illetően a megkérdezettek fele szerint érdemes most lakást vásárolni, viszont autót csak 27 százalék venne a jelenlegi hitelkonstrukciók és fenntartási költségek mellett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.