Az elhízással kapcsolatos betegségek tavaly már a becslések szerint 147 milliárd dollárt emésztettek fel az Egyesült Államokban. Ez az ottani egészségügyi kiadások 10 százaléka.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a fejlett országokban a túlsúlyos és az elhízott emberek aránya az utóbbi időben ötévente megduplázódott. Jelenleg már több mint 70 millió ember számít elhízottnak Európában és az USA-ban, további 163 millióan pedig túlsúlyosak. (Túlsúlyosnak az minősül, akinek testtömeg-indexe, vagyis cm-ekben mért testmagassága osztva a testsúlya négyzetével 25 feletti. 30 feletti érték esetében beszélünk elhízásról.)
Az elhízás és a túlsúly az Európai Unióban évente egymillió halálesetet okoz, ez a teljes halálozás 7-8 százaléka. A 30 feletti testtömeg-index a felmérések szerint 2-4 évvel csökkenti a várható élettartamot, a 40 feletti index pedig már hat évvel.
Nincs vita ebben az ügyben – fogalmazott a múlt héten egy kongresszusi meghallgatáson Christopher Dodd, az egyik legtekintélyesebb demokrata szenátor a Reuters szerint. A szenátus illetékes szakbizottsága most kezdett foglalkozni azzal, hogy mit is lehetne tenni az egyre tömegesebb méreteket öltő elhízás visszaszorítására. Washingtonban kevés dologban sikerül egyetértésre jutni, de abban azonos állásponton vagyunk, hogy valamit sürgősen tenni kell – hangoztatta Dodd. Hasonlóan nyilatkozott Richard Burr republikánus szenátor is.
A Children Now elnevezésű lobbicsoport és több más egészségügyi civil szervezet is arra szólította fel a kongresszust, hogy adjon a kormányzatnak jogosítványokat az egészségtelen ételek reklámozásának korlátozására, mivel meggyőződésük szerint ezzel eredményesen lehetne küzdeni az elhízás ellen.
Az üzleti szféra is érzi a fokozódó nyomást. Az Italgyártók Amerikai Szövetsége (amelynek többek között a Coca-Cola és a PepsiCo is tagja) a napokban jelentette be, hogy tagjai önkéntesen 95 százalékkal csökkentették a teljes energiatartalmú üdítőitalok iskolákba szállított mennyiségét, s helyettük a csökkentett energiatartalmú változatokat helyezték előtérbe. Az Élelmiszergyártók Szövetsége pedig (amelyben az italgyártók is jelen vannak) arról számolt be, hogy tagjai önkéntesen visszafogták az egészségtelen snack ételek gyermekeknek szánt hirdetéseit.
Michelle Obama, a First Lady állt az élére annak a kampánynak, amely a gyermekkori elhízás egy generáción belüli megszüntetését tűzte célul. Az ötven amerikai állam közül 15-ben valósult meg az utóbbi években pártokon átívelő sikeres összefogás elhízás elleni programok beindítására, így a szövetségi szintű fellépésnek is lenne honnan merítenie – állítja a szövetségi államok kormányzóit tömörítő National Governors Association.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.