BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért káros, ahogy a kormány belenyúlt a gázárba?

Politikai döntés született az április 1-jétől hatályos, egyetemes piaci gázárról: átlagosan 10,1 százalékos lesz a drágulás. A kormány elégedett, mert az ár kisebb lett az eredetileg indokoltnál, az MSZP és a Fidesz viszont semekkora emelést sem tart elfogadhatónak.

A gázárak rendezése mellett a következő kormányra marad a gázártámogatás megszüntetése is. A hazai lakossági gázárak a legmagasabbak közé tartoznak a térségben. Tegnap sokkolta Európát az a később cáfolt bejelentés, miszerint négy évet csúszhat a nagyobb gázbiztonságot és talán olcsóbb gázt is ígérő, uniós támogatású Nabucco gázprojekt.

A kormány úgy módosította az egyetemes piaci gázárképzés szabályait március 15-i rendeletében, hogy most, vagyis az április 1-jétől hatályos gázáremelés – s kiváltképp a választások – előtt hasson minden olyan elem, ami lefelé kényszeríti a gáz árát. A drágító hatások majd később, az új kormány alatt jelentkeznek.

Az új kormány feje fájhat majd amiatt is, hogy április 1-je helyett csak három hónappal később szűnik meg a gázártámogatás. Az átlagos áremelés mértéke 10,1 százalékos, a növekedés fogyasztói csoportonként 9,5–12,0 százalék közötti a Magyar Energia Hivatal (MEH) közleménye szerint. Ezen belül a lakosság számára átlagosan 9,5 százalékkal lesz drágább a gáz, mint január 1-jétől.

Mindebből saját közleményében azt domborította ki a kormány, hogy intézkedése nyomán az emelés 8 százalékkal lett kisebb a korábban vártnál. Hozzátesszük, csak 6-7 százalékkal, ugyanis a MEH a március 15. előtti érvényes árképzés alapján 16-17 százalékos drágulást valószínűsített. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint komoly hátulütői is vannak annak a technikának, amellyel a kormány belenyúlt a gázárképzésbe.

Azt mondják, hogy például a tárolói gázkészletek teljes körű elszámolásának új módja elvonja a tárolói optimalizációs lehetőségeket. Ez rontja a szolgáltatók működésének gazdaságosságát, csökkenti gázkészletezési hajlandóságát, mindez pedig árt az ellátásbiztonságnak. A megoldás mellesleg egyben beavatkozás a benchmarkalapon létrehozott gázármodellbe is.

Problémás az is, hogy a tárolóba besajtolható, illetve onnan kivehető, úgynevezett mobil gáz árának meghatározásakor az eddiginél gyorsabban érvényesülnek a makrogazdasági hatások. Igaz, hogy ez április 1-jétől lefelé nyomja az árat – ez volt a cél –, ám ha romlik a makrogazdasági környezet, gyorsabban röpíti majd fölfelé, mint amit a korábbi képlet diktálna.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.