Lakástámogatás
A korábbi támogatási rendszerektől markánsan eltér a Munkacsoport koncepciója:
az otthonteremtést és a lakhatást segíti elsősorban indirekt – adókedvezmény alapú –, valamint az öngondoskodás ösztönző támogatásokon keresztül, s nem cél a minden áron való tulajdonba kényszerítés.
A Munkacsoport kiemeli, hogy a jövőben az állam szerepe ösztönzőnek, kezdeményezőnek és célirányosnak kell lennie, vagyis szét kell választani a szociális és piaci eszközöket. Az államnak szabályoznia kell, és úgy kell összekapcsolnia az egyes támogatási elemeket, hogy kis összegű állami támogatásokkal is jelentős sokszorozódó hatást érjen el, s ne vállaljon alapvető szerepet a finanszírozásban.
Fiatal családok lakáshoz-jutásának támogatás
A 4. Munkacsoport szerint a saját otthon megteremtése egy három-elemű rendszerben könnyíthető meg:
Az új rendszernek alapeleme az előtakarékoskodás, az önerő ugyanis „morális támaszt” ad, miközben finanszírozási szempontból is alapvető követelmény.
Második elemként az állami „gyermekvállalási ösztönző” bevezetése két formában valósulhatna meg: direkt pénzbeli támogatással (a második gyermekig), valamint az indirekt, adókedvezményként megjelenő támogatással, opcióként már a 2. gyermektől, de a 3. gyermektől minden esetben progresszív módon emelkedő, de az egy főre eső jövedelemmel degresszív módon korrigált kedvezményként.
Ezen támogatási formának azonban előfeltétele kell legyen legalább két évnyi előtakarékoskodás.
További elemként a piaci hitelfelvétel segítheti az otthonteremtést, amely felvételéhez és hosszú távú, biztos törlesztéséhez jó alapot jelent a fent említett önrész képzés és adókedvezmény.
A hitelek terén elsősorban az előtakarékoskodáshoz kapcsolt, igen kedvező kamatozású, forint alapú hitel valamint egyéb, piaci, elsősorban ugyancsak forint alapú jelzálogkölcsön javasolható. A jelenlegi hitelfelvételi szabályozás is ebbe az irányba mutat.
Lakás és munkahely kapcsolata (munkaerő mobilitás)
A bérlakás-rendszer kiépülése mellett a saját tulajdonú lakásban élők korábbi szabályozás szerinti „röghöz kötésének” megszüntetése. Azaz javasolható a tulajdonhoz kötött támogatások „átvihetősége” költözéskor, amely pozitív hatást gyakorolna mind a munkaerő mobilitásra, mind az ingatlanforgalomra.
Kiemelten fontos a munkáltatók bekapcsolása a dolgozók lakáscéljai megvalósításába, a lakáscélú munkáltatói támogatások beépítése a juttatási (cafeteria-) rendszerbe, ezzel kapcsolatosan a munkáltatók adókedvezményben részesítése, ez ugyancsak ösztönözné a munkaerő mobilitást. Jelenleg még érvényben van az önkormányzat által privatizált lakások „visszavásárlásának” tilalma, ezt fel kell oldani!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.