Míg a korábbi választásokon jellemzők voltak az emblematikus, több százmilliárd forintos, megalapozatlan ígéretek, addig az idei kampányban a vállalások homályosak, rosszul definiáltak, időzítésükben bizonytalanok voltak. Nem változott azonban a helyzet a tekintetben, hogy a pártoknak továbbra sincs igényük arra, hogy programjaik megalapozottságát a költségvetési hatások kimutatásával igazolják. Az ígéretek talán éppen ennek elkerülésére fogalmazódnak meg annyira homályosan.
Ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy a pártok ne ígérnének nagyokat. Valójában minden programban találunk olyan elemeket, amelyek megvalósítása csak jelentős kiadásnövekedéssel érhető el – ezek mellé azonban nemhogy ellentételező lépések, de még a költségvetési hatás bemutatása sem kerül oda. Így a programok beárazása lehetetlen feladat, ám a Mit ígérnek? illusztratív jelleggel néhány vállalást kiragad a pártprogramokból, és bemutatja, hogy milyen jelentős költségvetési hatások rejtőznek a sorok között, aminek megalapozása többnyire teljesen hiányzik.
Elöljáróban érdemes elmondani, hogy a magyar költségvetésben nincs mozgástér, elkölthető szabad forrás. Ha a pártprogramok a fenntarthatóság jegyében készültek volna, akkor arról kellene szólniuk, hogy a következő évben miként kívánnak 200 milliárd forint tartós megtakarítást végrehajtani ahhoz, hogy a költségvetési felelősségi törvényben előírt pályára állhassunk. Ha ez illuzorikus elvárás is, az mindenképpen fontos lenne, hogy minden egyes elígért (elköltött) forint fedezetét megjelenítsék a pártok. A Mit ígérnek? számításai ezzel szemben arra világítanak rá, hogy a pártok programjai a legtöbb esetben felborítanák a költségvetést. Megjegyezzük, hogy a homályos ígéreteket mi egészítettük ki olyan alapfeltevésekkel, amelyek beárazhatóvá tették azokat. Amennyiben a pártok ezzel szemben észrevétellel kívánnak élni, azoknak a későbbiekben helyt adunk.
A költségvetési fenntarthatóságra szabad szemmel is jól láthatóan a Jobbik programja volt a legkevésbé tekintettel. Egy olyan vállalás mint a „munkát terhelő elvonások jelentős csökkenése” néhány 100 milliárd forintos nagyságrendű lyukat üt a költségvetésben, ha pedig komolyan veszük a „közművek államosítását”, ennek forrásigénye akár az 1000 milliárd forintot is meghaladhatja és a program tele van olyan, évente néhány tízmilliárdos tartós kiadásnövekedést okozó lépésekkel, mint a bölcsődei ellátás kötelezővé tétele. Hangsúlyozzuk, hogy az egyes vállalások értékalapú minősítésére nem vállalkozunk, kizárólag a megvalósíthatóság költségvetési feltételeit jelezzük.
Az MSZP progrmjában is van százmilliárdos nagyságrendű tétel: az egészségügyi dolgozók ötéves bérfelzárkóztatási programja megengedően számolva is 200 milliárd forintos kiadási többletet jelent az időszak végén – hiteles forrásmegjelölés itt sincsen. A látványosan konkrétumok nélküli Fidesz-program is tartalmaz jelentős ígéreteket, mint például az egészségügyi kiadások felfuttatását – csak a 2006. évi szint visszaállítása 180 Md forintba kerülne –, a teljesen homályos „radikális adócsökkentést” 2011-től, vagy az 500 milliárd forintos energiahatékonysági programot.
A nagy ígéretekkel leginkább az MDF maradt adós, sőt, e párt esetében igen komoly adótehernövelés jön számításba az adójóváírás eltörlése révén. Ugyanakkor az MDF sem számol a programjában az egyes intézkedéseinek költségvetési hatásával, hiszen például az oktatásügyi elképzeléseinek (az egész napos iskola programja, az oktatók béremelése, a szakiskolák létesítése, a másik oldalon a főiskolák-bezárása, tandíjkötelezettség) pénzügyi egyenlege homályban marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.