A miniszter szerint ezek közül az első lenne az önkormányzati reform. Bízik benne, hogy ezért lesz a címlapon az önkormányzatok témája és nem azért, mert a reform esetleg mégsem valósul meg, akár úgy is, hogy a tudottan többségében ellenzéki vezetésű önkormányzatok másra akarnák hárítani a felelősséget saját korábbi, még válság előtti, sokszor spekulatív jellegű eladósodásukért.
Az IMF nyújtotta pénzügyi segítséggel kapcsolatban a pénzügyminiszter úgy fogalmaz: úgy gondolja, hogy az IMF/EU csomagot keverik az emberek az államadósság növekedésével. Bár egyébként az is összességében csak 20 milliárd euró volt, amiből egyébként az ország 14 milliárdot hívott le, a többit nem használta fel (az új kormány lényegében nem is hívott le IMF hitelt, csak a korábbi, illetve az új kormány idején egyszer még az MNB).
Viszont – mint kommentjében írja – a lehívott hitelekből nagyrészt a korábbi államadósság refinanszírozása történt, azaz a lejáró állampapírok visszafizetésére az ország nem új állampapírokat bocsátott ki (mert arra nem volt elég kereslet, ezért kellett az IMF-hez fordulni), hanem a lehívott forrásokból fizette vissza (illetve lejárat előtt is vásárolt vissza állampapírokat). A különbség annyi, hogy az államadósság egy része jelenleg nem a piaci alapon állampapírt vásárló kötvénytulajdonosokkal, hanem az IMF-fel és az EU-val szemben áll fenn. De ettől még nem nőtt az államadósság a lehívott hitellel, mindössze annyival, amennyi a tavalyi költségvetési hiány volt – szögezte le Oszkó Péter.
Ugyanez a folyamat lesz igaz az IMF hitel visszafizetésére is. Miután senki sem várja, hogy az államadósság teljes egészében eltűnik az egyik évről a másikra, az IMF hitelt sem a költségvetés bevételeiből, hanem jellemzően újonnan kibocsátott állampapírokból származó forrásokból kell majd visszafizetni. Tehát annyi történik majd, hogy az IMF/EU finanszírozás helyett megint teljes egészében a piaci befektetők veszik át az államadósság finanszírozását.
Az államadósságtól való megszabadulás, vagy annak leszorítása ennél sokkal hosszadalmasabb és lassabb folyamat, ahhoz a költségvetési hiány folyamatos csökkentése szükséges, illetve az is, hogy beinduljon egy olyan gazdasági növekedés, ami segíthet kinőni az adósságunkat, s aminek eredményeként a GDP arányos államadósság akkor is csökken, ha egyébként nominális értelemben még kissé növekszik is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.