Az erről szóló döntés a kancellár és a németországi Opel-üzemeket működtető négy tartomány - Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-Pfalz és Türingia - miniszterelnökeinek csütörtöki válságtanácskozásán született.
A kancellár csupán általános támogatást ígért az Opel németországi alkalmazottainak, de a szövetségi pénzügyi segítséget elutasította. Ugyanakkor arra szólította fel az érintett tartományi vezetőket, hogy kezdjenek tárgyalásokat az Opel anyavállalatával, az amerikai General Motors-szal.
"Szövetségi pénzügyi segítségre nincs lehetőség" - jelentette ki a kancellár, hozzátéve: az Opel a többi autógyárhoz hasonlóan csupán egyfajta kutatási támogatást kérelmezhet majd, új típusok kifejlesztéséhez.
Az amerikai konszern a nagy hagyományokkal rendelkező autógyár szanálásához Németországtól hitelgarancia formájában 1,1 milliárd eurós állami támogatást kért.
A német koalíciós kormány liberális gazdasági minisztere már szerdán határozottan elutasította a szövetségi közreműködést, de nem sokkal később a konzervatív kancellár azt nyilatkozta, hogy nem ez jelenti az utolsó szót. Ezt követően a tartományi kormányfők, illetve a németországi alkalmazottak még reménykedtek a szövetségi támogatásban, csütörtökre azonban megváltozott a helyzet. Előző napi kijelentését a kancellár csütörtökön azzal a magyarázattal korrigálta, hogy időközben egy véleményre jutottak a koalíciós partnerek.
Németországban a veszteséges vállalatok támogatása abból a csaknem 100 milliárd eurót kitevő, úgynevezett Németország-alapból történik, amelyet a nemzetközi gazdasági, illetve pénzügyi válság nyomán még a korábbi nagykoalíciós kormány hozott létre. Akkor azonban kimondták, hogy az alapból állami támogatásban csak azok a vállalatok részesülhetnek, amelyek a válság következtében jutottak válságos helyzetbe.
A koalíciós partnerek úgy ítélték meg, hogy az Opel nem tartozik ezek közé, hiszen szerkezeti és pénzügyi gondjai már jóval a válság előtt kezdődtek. A sajtó és a szakértők egyébként már előzetesen az állami támogatás elutasítása mellett foglaltak állást, rámutatva, hogy a szövetségi pénzügyi segítség súlyos versenytorzulásokhoz vezethet, és a segélynyújtási kérelmek terén új lavinát indíthat meg.
A négy tartomány miniszterelnöke csalódottságának adott hangot a döntés miatt. Közölték, hogy tárgyalásokat kezdenek az amerikai anyavállalat képviselőivel. A tartományi kormányfők egyidejűleg minden segítséget megígértek a mintegy 25 ezer németországi alkalmazottnak, és a szanáláshoz magasabb tartományi pénzügyi támogatást helyeztek kilátásba.
A korábban súlyos pénzügyi válsággal küszködő General Motors hónapokkal ezelőtt döntött, hogy megtartja, illetve szanálja az Opelt. A szanálás költségeit az amerikai konszern korábban 3,7 milliárd euróra becsülte, és közölte, hogy ebből 1,9 milliárdot áll. A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - közösen azok az európai országok fedezik, ahol Opel-üzemek vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A cég korábban azzal fenyegetőzött, hogy a németországi üzemek közül egyet vagy kettőt bezár, ha a német kormány elutasítja a támogatást.
A kialakult új helyzet következményei egyelőre felmérhetetlenek, de szakértők szerint a szanálás elhúzódhat. Valószínű az is, hogy a német alkalmazottak közül a tervezettnél többen kerülnek elbocsátásra. A General Motors korábban azt közölte, hogy az európai Opel-üzemekből mintegy 8.000 fő elbocsátását tervezi, és ezek felét a németországi üzemekből.
A német kancellár csütörtöki bejelentését éles koalíciós vita előzte meg. Csütörtök délelőtt a koalíciós partner FDP egész vezetése - Guido Westerwelle alkancellárral, külügyminiszterrel az élen - kiállt az állami támogatás elutasítása mellett. Egyes liberális politikusok azzal vádolták a kancellárt, hogy miközben az ország előtt kötelezettséget vállalt az általános takarékoskodás mellett, hagyja magát zsarolni a General Motors által. Rainer Brüderle pedig ismét azt hangsúlyozta, hogy az amerikai konszernnek saját erőből kell szanálnia az Opelt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.